پاسخ به:مقالات اخلاق پزشکی
یک شنبه 14 خرداد 1391 12:18 PM
4 : اخلاق پزشكي تابستان 1390; 5(16):95-116. |
هويت برنامه درسي اخلاق پزشکي، مبتني بر تجارب اساتيد اخلاق پزشکي: مطالعه کيفي |
خاقاني زاده مرتضي,ملكي حسن,عباسي محمود,عباس پور عباس |
اخلاق پزشکي نوين، دانشي ميان رشته اي است و امروزه جزيي از برنامه هاي درسي بسياري از دانشکده هاي پزشکي شده است. هويت برنامه درسي اخلاق پزشکي را مفاهيم زير بنايي اين علم و مباني اعتقادي و ارزشي جامعه شکل مي دهد و نمي توان برنامه درسي اخلاق پزشکي را مستقل از مباني و اصول اعتقادي، فرهنگي و ارزشي جامعه تدوين کرد. لذا اين مطالعه به منظور شناخت عميق تر و واقعي تر ابهامات و چالش هاي موجود در هويت برنامه درسي اخلاق پزشکي انجام شد. اين مطالعه يک پژوهش کيفي است که داده هاي آن از طريق مصاحبه نيمه ساختارمند با 14 نفر از اساتيد اخلاق پزشکي دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران در سال 1389 جمع آوري و با رويکرد تحليل محتواي مايرينگ، تجزيه و تحليل شدند. نتايج اين مطالعه، حکايت از بي هويتي برنامه درسي اخلاق پزشکي دارد. مضاميني که بيانگر فقدان هويت بومي و اسلامي برنامه درسي اخلاق پزشکي است عبارتند از: 1- اخلاق پزشکي سکولار 2- نظام اخلاق اسلامي 3- قلمروي اخلاق پزشکي. در واقع حلقه مفقوده برنامه درسي اخلاق پزشکي نداشتن هويت بومي و اسلامي است و به همين دليل است که مباحث اخلاق پزشکي بطور پراکنده و بدون مبناي مشخصي در برنامه درسي اخلاق پزشکي گنجانده شده است و همواره آموزش اخلاق پزشکي با سردرگمي مواجه بوده و مروج فرهنگ سکولار شده است. |
كليد واژه: آموزش پزشکي، برنامه درسي، اخلاق پزشکي، مباني اخلاق پزشکي، هويت |
نسخه قابل چاپ |