0

بانک مقالات علوم محیطی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی
چهارشنبه 3 خرداد 1391  12:03 PM

 21 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1388; 11(3 (مسلسل 42)):249-256.
 
بررسي اثرات كاربري زمين و توسعه شهري بر حمل و نقل سريع همگاني
 
اقدس وطنخواه محسن*,قريب فريدون
 
* واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

سامانه هاي حمل و نقل سريع همگاني به عنوان يکي از روش هاي جابه جايي سريع و انبوه مسافر به مجموعه اي از وسايل حمل و نقل در کريدورهاي ويژه اطلاق مي گردد که مسافران را از مبادي مشخص به مقاصد معيني در حداقل زمان و با امنيت کافي جابه جا مي نمايد و غالبا از فن آوري هاي سطح بالا و عموما از ريل استفاده مي کند. نقش و اثر اين سامانه ها در شهرسازي و جهت دهي به توسعه سکونتگاه ها به اين دليل با اهميت است که اين سامانه ها غالبا محدوديت هاي ساير روش هاي جابه جايي مسافر را نداشته و فاصله زماني مکان هاي اصلي شهر همچون مراکز تجاري يا اداري مرکزي را با نواحي مسکوني عمده به حداقل مي رسانند و اين عامل تاثيرات متقابلي را بر تقاضاي حمل و نقل از يک سو و جهت دهي به توسعه شهري از سوي ديگر مي گذارد. تاثيرات کاربري زمين بر افزايش تقاضاي حمل و نقل به عنوان هدف اين مطالعه در پي يافتن اصول پايداري در طراحي شهري است.
در اين مقاله که به عنوان بخشي از تحقيقي تحت عنوان بررسي اثرات متقابل حمل و نقل سريع همگاني بر ساختار کالبدي شهر انجام گرفته است، صرفا به بررسي اثرات کاربري هاي مختلف و نقش طراحي شهري در کاهش يا افزايش تقاضاي حمل و نقل پرداخته شده و سه عامل مهم و تاثيرگذار بر تقاضاي حمل و نقل، شامل سازمان فضايي، منطقه بندي تراکمي و طراحي شهري و اثرات آن بر تقاضاي حمل و نقل مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: تقاضاي سفر، حمل و نقل سريع همگاني، توسعه حمل و نقل مدار، اثرات کاربري زمين و حمل و نقل عمومي بر يکديگر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها