پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی
چهارشنبه 3 خرداد 1391 12:03 PM
21 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1388; 11(3 (مسلسل 42)):249-256. |
بررسي اثرات كاربري زمين و توسعه شهري بر حمل و نقل سريع همگاني |
اقدس وطنخواه محسن*,قريب فريدون |
* واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي |
سامانه هاي حمل و نقل سريع همگاني به عنوان يکي از روش هاي جابه جايي سريع و انبوه مسافر به مجموعه اي از وسايل حمل و نقل در کريدورهاي ويژه اطلاق مي گردد که مسافران را از مبادي مشخص به مقاصد معيني در حداقل زمان و با امنيت کافي جابه جا مي نمايد و غالبا از فن آوري هاي سطح بالا و عموما از ريل استفاده مي کند. نقش و اثر اين سامانه ها در شهرسازي و جهت دهي به توسعه سکونتگاه ها به اين دليل با اهميت است که اين سامانه ها غالبا محدوديت هاي ساير روش هاي جابه جايي مسافر را نداشته و فاصله زماني مکان هاي اصلي شهر همچون مراکز تجاري يا اداري مرکزي را با نواحي مسکوني عمده به حداقل مي رسانند و اين عامل تاثيرات متقابلي را بر تقاضاي حمل و نقل از يک سو و جهت دهي به توسعه شهري از سوي ديگر مي گذارد. تاثيرات کاربري زمين بر افزايش تقاضاي حمل و نقل به عنوان هدف اين مطالعه در پي يافتن اصول پايداري در طراحي شهري است. |
كليد واژه: تقاضاي سفر، حمل و نقل سريع همگاني، توسعه حمل و نقل مدار، اثرات کاربري زمين و حمل و نقل عمومي بر يکديگر |
نسخه قابل چاپ |