پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی
چهارشنبه 3 خرداد 1391 11:36 AM
13 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1389; 12(4 (مسلسل 47)):143-150. |
|
نيازسنجي و تعيين اولويت هاي آموزشي دانش آموزان و دبيران مقطع راهنمايي در زمينه محيط زيست |
|
شبيري سيدمحمد*,سرمدي محمدرضا,شريفيان شيوا |
|
* دانشگاه پيام نور، مرکز تهران |
|
در اين تحقيق به شناسايي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي دبيران و دانش آموزان در زمينه محيط زيست پرداخته مي شود. اين تحقيق با هدف شناخت نيازها و اولويت هاي آموزشي دانش آموزان و دبيران مربوط در مورد محيط زيست انجام گرفته است.
نوع تحقيق كاربردي و روش تحقيق صورت گرفته توصيفي پيمايشي و روش جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه مي باشد. براي تعيين روايي پرسشنامه از نظر اساتيد دانشگاه پيام نور، كارشناسان و دبيران آموزش و پرورش استفاده گرديده و همچنين ضريب پايايي پرسشنامه 0.78 مي باشد كه از طريق آلفاي كرانباخ به دست آمده است. جامعه مورد مطالعه شامل دو گروه دانش آموزان و دبيران مقطع راهنمايي شهر تهران مي باشد. نمونه ها به روش خوشه اي از 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز شهر تهران (شامل مناطق 2، 3، 6، 8 و 17) انتخاب شده است. نمونه آماري شامل 300 دانش آموز دختر و 200 دانش آموز پسر و همچنين 60 نفر دبير زن و 40 نفر دبير مرد مي باشد.
از روش هاي آمار توصيفي براي توصيف داده ها و از آمار استنباطي t گروهاي مستقل، براي مقايسه ميانگين دو گروه دانش آموز و دبير استفاده شده است. اطلاعات جمع آوري شده از طريق نرم افزار spss14 مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
نتايج تحقيق حاكي از آن است كه دانش آموزان و دبيران نياز به کسب دانش و آگاهي هاي بيشتري در زمينه مسايل مربوط به محيط زيست دارند. ضمنا با اين که دبيران از سطح دانش بالاتري نسبت به دانش آموزان برخوردارند، اما بايد به شناخت و آگاهي بيشتري دست پيدا کنند.
برنامه هاي آموزشي ارايه شده در كتب درسي دانش آموزان مقطع راهنمايي آگاهي و شناخت كافي در دانش آموزان در زمينه محيط زيست ايجاد نمي كند.و محتواي كتب درسي را در اين زمينه بايد افزايش داد. و براي افزايش محتواي كتب بايد دامنه اي مطلوب از دانش ها، مفاهيم، شناخت ها، مهارت ها، تجربه ها، نگرش ها و علاقه مندي هاي دانش آموزان را در نظر گرفت.
|
|
كليد واژه: نيازسنجي، اولويت بندي، آموزش محيط زيست، دبيران و دانش آموزان راهنمايي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|