0

بانک مقالات علوم محیطی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی
چهارشنبه 3 خرداد 1391  11:28 AM

 6 : علوم و تكنولوژي محيط زيست تابستان 1390; 13(2 (مسلسل 49)):67-79.
 
ارايه الگويي جهت جلي مشارکت مردم در طرح هاي توسعه پايدار حمل و نقل زميني
 
عامري محمود,عباسپور مجيد,كاظمي روح اله*,زاهد فاطمه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات خوزستان
 
 

زمينه و هدف: توسعه پايدار طرح هاي حمل و نقل چه در زمينه برنامه ريزي و چه در زمينه اجرايي کردن طرح ها به نوعي منوط به همکاري و مشارکت مردم در اين پروژه هاي عمراني مي باشد. به طوري که اگراين همکاري متقابل در توسعه پايدار طرح هاي حمل و نقل صورت بگيرد شاهد تسهيل در برنامه ريزي و اجرايي کردن طرح ها خواهيم شد.
هدف اصلي مقاله بررسي عوامل موثر بر مشارکت مردم در حمل و نقل مي باشد تا با استفاده از زمينه ها و امکانات موجود با بهره گيري از الگوهاي مشارکتي، راهکارهاي کارآمد و مناسب را جهت بهبود مشارکت مردم در طرح هاي حمل و نقل پيشنهاد داد.
روش بررسي: بدين منظور پس از بررسي الگوها و شيوه هاي جلب مشارکت مردم در طرح ها و بررسي وضعيت موجود بخش حمل و نقل زميني در کشور با يک کار ميداني ميزان انگيزه مردم به مشارکت، عوامل موثر برانگيزه مردم به مشارکت، عوامل بازدارنده و عوامل تقويت کننده مشارکت در دو طرح جاده اي و ريلي تشخيص و اندازه گيري گرديد.
يافته ها: بررسي نشان داد بخش حمل و نقل زميني کشور در حال حاضر ساختار سازماني، قوانين و دستورالعملي مناسب جهت جلب مشارکت مردم ندارد و مردم بيشترين تمايل به مشارکت را در فاز اجراي طرح هاي حمل و نقل زميني دارند و از نظر آن ها بهترين شيوه جلب مشارکت ايجاد مکان دايمي جهت برگزاري جلسات غيررسمي پرسش و پاسخ با مردم منطقه تحت تاثير طرح حمل و نقل مي باشد. همچنين مهم ترين پارامترهادر تدوين الگو، تعيين نياز طرح به جلب مشارکت مردمي، تعيين سطح مشارکت، تعيين ذينفعان، چگونگي آگاهي رساني، اطلاع رساني، جمع آوري نظرات و عقايد و چگونگي ارايه بازخوردها و ارزيابي پيشنهادها و مشخص کردن پيشنهادهاي قابل قبول مي باشد.
بحث و نتيجه گيري: جهت اجرايي شدن اين الگو ابتدا مي بايست در راستاي اجراي طرح هاي مربوط واحدي به نام دفتر جلب مشارکت مردمي ايجاد گردد و کار جلب مشارکت هاي مردمي را به عهده بگيرد. همچنين به منظور تحقق مشارکت مردمي در امر برنامه ريزي توسعه پايدار طرح هاي حمل و نقل ضروري است تا موانع و محدوديت هاي موجود در اجرايي شدن اين الگو در سطوح چهارگانه ملي، منطقه اي، ناحيه اي و محلي از ميان برداشته شود.

 
كليد واژه: حمل و نقل، توسعه پايدار، مشارکت مردمي، الگوهاي مشارکتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها