0

مقالات مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌
شنبه 23 اردیبهشت 1391  9:13 PM

 6 : مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌ زمستان 1387; 5(19):123-146.
 
ارزيابي اقتصادي طرح توسعه شبكه حمل و نقل ريلي كشور با در نظر گرفتن منافع ناشي از صرفه جويي انرژي
 
ابريشمي حميد,عبدلي قهرمان,فدايي عباس
 
 
 

در اين مقاله، ضمن بررسي ترافيک بار در کشور و تعيين زوج مسيرهاي مهم از نظر جابه جايي بار و مصرف سوخت، توجيه پذيري سرمايه گذاري در مسير تهران - بندر عباس به صورت دوخطه شدن مسير ريلي در طول 1152 کيلومتر به روش هزينه - فايده، از لحاظ مالي و اقتصادي مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.
 هزينه هاي طرح در طول 26 سال دوران احداث و بهره برداري شامل هزينه سرمايه گذاري اوليه و هزينه تامين ناوگان و هزينه هاي دوران بهره برداري و درآمدها شامل درآمد ناشي از حمل بار و منافع ملي، هم چون کاهش مصرف انرژي، افزايش ايمني، کاهش استهلاک ناوگان و کاهش آلودگي هاي زيست محيطي به ازاي ميزان ترافيک منتقل شده از جاده به راه آهن است. ارزش فعلي خالص و نرخ بازده داخلي به عنوان شاخص هاي اصلي اقتصادي طرح اند و نرخ تنزيل مورد نظر 11% در نظر گرفته شده است. بر اساس ميزان ترافيک پيش بيني شده و هزينه ها و درآمدهاي طرح در طول دوران احداث و بهره برداري، سرمايه گذاري در احداث محور از لحاظ مالي توجيه پذير نيست، اما از نظر اقتصادي توجيه پذير است.

 
كليد واژه: هزينه - فايده، دو خطه كردن ناوگان ريلي، صرفه جويي در انرژي، ارزيابي مالي و اقتصادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها