0

مقالات مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌
شنبه 23 اردیبهشت 1391  9:11 PM

 7 : مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌ بهار 1388; 6(20):161-185.
 
ارزيابي اقتصادي جايگزيني خودروهاي فرسوده سبک بنزين سوز در ايران
 
صلاحي جواد,ملك پور سپيده
 
 
 

بخش حمل و نقل يكي از بزرگ ترين مصرف كننده هاي انرژي و به ويژه فرآورده هاي نفتي است. از دلايل بالاي مصرف بنزين در بخش حمل و نقل خودروهاي سبك بنزين سوز با مصرف بالا، قيمت پايين عرضه اين فرآورده در مقايسه با قيمت بين المللي آن و فرسوده بودن خودروهاي سبك است. در سال 1386 يارانه پرداختي به اين فرآورده معادل 4394 ريال در هر ليتر بوده، که مبلغ قابل توجهي است. اين تحقيق در پنج سناريو به ارزيابي اقتصادي جايگزيني خودروهاي فرسوده سبك بنزيني از ديدگاه دولت مي پردازد. سناريوي اول به بررسي اقتصادي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مي پردازد و به دليل آن كه طرحي براي جايگزيني معرفي نمي كند، روش مناسبي نخواهد بود. سناريوي دوم الي پنجم، به بررسي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده توسط توليدات داخلي در طي پنج سال مي پردازد. بر اساس نتايج كلي مي توان بيان كرد كه با توجه به ديدگاه دولت به منظور حمايت از صنايع خودروسازي داخلي، خودروهاي فرسوده را مي توان با خودروهاي ساخت داخل از نوع پرايد، پژو روآ، پژوGLX  و سمند بنزين سوز در طي پنج سال جايگزين كرد. با اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در پايان سال پنجم كه همه خودروهاي فرسوده جايگزين شده اند، مصرف سوخت به ميزان 7 ميليون ليتر در روز كاهش مي يابد.

 
كليد واژه: خودروي فرسوده، خودروي سبك بنزين سوز، صرفه جويي، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها