پاسخ به:مقالات مطالعات اقتصاد انرژي
شنبه 23 اردیبهشت 1391 9:08 PM
6 : مطالعات اقتصاد انرژي تابستان 1388; 6(21):137-160. |
تاثير يادگيري فني بر توسعه فن آوري هاي انرژي هاي تجديدپذير در بخش برق ايران در شرايط اختلالات قيمت انرژي |
شريفي علي مراد,آقايي كيومرث,صادقي شاهداني مهدي,دلالي اصفهاني رحيم,شوال پورآراني سعيد |
يکي از عوامل موثر در حرکت به سمت توسعه پايدار، توسعه سيستم هاي انرژي کم هزينه، مطمئن و سازگار با محيط زيست است. نيل به اين اهداف، به نوآوري در فن آوري هاي بخش انرژي و ظهور فن آوري هاي جديد سازگار با محيط زيست نيازمند است. فرآيند يادگيري فني و مفهوم منحني يادگيري، مي تواند مبناي مناسبي براي تحليل تغييرات فني در بخش انرژي باشد. هدف اين مطالعه، بررسي تاثير يادگيري فني بر سهم و جايگاه انرژي هاي تجديد پذير، به ويژه انرژي بادي و خورشيدي در توليد برق کشور در شرايط يارانه اي بودن قيمت هاي انرژي و در صورت حذف يارانه هاست. در اين راستا، بخش برق کشور در قالب يک «سيستم مرجع انرژي» و با استفاده از مدل برنامه ريزي انرژي «مارکال»، مدل سازي شده است. نتايج اجراي مدل نشان مي دهد که اگر چه يادگيري فني تاثير چشم گير و قابل ملاحظه اي بر سهم فن آوري هاي انرژي تجديد پذير در صنعت برق ايران دارد، اما اختلالات قيمتي ناشي از دخالت دولت در مکانيزم قيمت گذاري سبب مي شود علي رغم فرض وجود يادگيري، فني هم چنان فن آوري هاي تجديد پذير، فاقد توان رقابت با ساير فن آوري هاي رايج در بازار باشند. |
كليد واژه: يادگيري فني، يادگيري از طريق تجربه، مدل هاي پايين به بالا، مدل مارکال، انرژي هاي تجدير پذير |
نسخه قابل چاپ |