پاسخ به:مقالات مطالعات و پژوهش هاي شهري منطقه اي
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:42 PM
1 : مطالعات و پژوهش هاي شهري منطقه اي زمستان 1388; 1(3):1-20. |
بررسي تاثير پرداخت يارانه بنزين بر پديده نخست شهري در ايران |
اكبري نعمت اله*,فرهمند شكوفه,نجارزادگان مائده |
* دانشگاه اصفهان، ايران |
شهرهاي بسيار بزرگ که بخش عمده اي از جمعيت و فعاليت هاي اقتصادي کشورها در آنها متمرکز شده است و اغلب پايتخت هاي اين کشورها هستند، نخست شهر ناميده مي شوند. در مدل هاي ايستا، نخست شهري بيشتر يا کمتر از حد باعث تخصيص ناکارايي منابع و کاهش بهره وري و توليد مي شود. نخست شهري، توسط حاکميت و دولت ملي کشورها که عمدتا در نخست شهرها مستقر هستند، تشويق مي شود. زيرساخت هاي حمل و نقل (آماده کردن اين زيرساخت ها از وظايف دولت است)، تاثير زيادي بر نخست شهري دارند، بنابراين، تاثير سياست هاي دولت از طريق بخش حمل و نقل شهري، بر الگوي توسعه شهري واضح و آشکار است. در اين مقاله، با استفاده از داده هاي سري زماني 1385- 1347 و تکنيک حداقل مربعات معمولي به بررسي تاثير پرداخت يارانه بنزين بر نخست شهري کل کشور پرداخته شده است. نتايج تحقيق نشان دهنده اين است که پرداخت يارانه بنزين نتوانسته است موجب کاهش نخست شهري در ايران شود. البته اين مساله که نشان دهنده عدم کارايي پرداخت يارانه حمل و نقل است، مساله اي است که اغلب کشورهاي در حال توسعه با آن روبه رو هستند. |
كليد واژه: تمرکز شهري، نخست شهري، حمل و نقل شهري، يارانه بنزين |
نسخه قابل چاپ |