عوامل موثر بر رضايت و وفاداري گردشگران در استان اردبيل (مطالعه موردي منطقه گردشگري سرعين)
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:50 PM
3 : مطالعات گردشگري زمستان 1389; -(14):69-92. |
عوامل موثر بر رضايت و وفاداري گردشگران در استان اردبيل (مطالعه موردي منطقه گردشگري سرعين) |
ابراهيم پور حبيب*,سيدنقوي ميرعلي,يعقوبي نورمحمد |
* دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه محقق اردبيلي |
گردشگري به دليل تاثيرات مثبت اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي از جمله درآمدزايي و تاثير در رشد اقتصادي کشورها در حال تبديل شدن به صنعت اول در جهان است و براي اغلب کشورها گردشگري منبع مهمي براي فعاليت هاي تجاري، کسب درآمد، اشتغال زايي و مبادلات خارجي محسوب مي شود. نوشته حاضر براي دستيابي به راهکارهاي توسعه گردشگري، به بررسي دو عامل رضايت و وفاداري گردشگران در منطقه گردشگري سرعين پرداخته است. تحقيق از نظر هدف، کاربردي و از نظر روش همبستگي است. از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلي در گردآوري داده ها استفاده شده است. جامعه آماري گردشگراني هستند که در مرداد ماه به منطقه سرعين اردبيل مسافرت داشته اند. با توجه به نامشخص بودن تعداد گردشگران (جامعه آماري) از نمونه گيري تصادفي قابل دسترس استفاده شده است و مناطق و محل هايي که گردشگران معمولا براي بازديد به آن مراجعه مي کنند براي جمع آوري داده ها تعيين گرديد. از آزمون ضريب همبستگي براي تجزيه و تحليل سوال ها و جهت رد يا تاييد فرضيه ها همچنين براي دستيابي به ميزان و شدت رابطه استفاده گرديد. نتايج يافته هاي تحقيق نشان داد که بين عوامل سازماني و محيطي با رضايت گردشگران و همين طور بين اين عوامل و رضايت گردشگران با وفاداري با ضريب همبستگي 0.71 رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. در نتيجه عوامل سازماني و محيطي موجب افزايش رضايت گردشگران و به تبع آن افزايش وفاداري آنها، به معني بازگشت گردشگران و معرفي منطقه از سوي آنها مي شود. در نتيجه بهبود عوامل محيطي و سازماني براي توسعه گردشگري پيشنهاد گرديد. |
كليد واژه: گردشگري، عوامل محيطي، عوامل سازماني، رضايت، وفاداري |
نسخه قابل چاپ |