پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:54 AM
5 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):85-102. |
بررسي عملكرد آموزشي معلمان راهنما در مدارس ابتدايي و لزوم بازنگري در وظايف و آموزش دوباره آنان |
اورنگي عبدالمجيد* |
پژوهش حاضر با هدف شناخت عملكرد راهنمايان تعليماتي در زمينههاي آموزشي (در مراحل مختلف قبل از تدريس، ضمن تدريس، و بعد از تدريس)، مديريتي (در مقوله روابط انساني، ارزشيابي از كار معلمان و وظايف اداري)، تربيتي، و تواناييهاي عملي آنان از نظر معلمان، در قالب يك طرح توصيفي از طريق نمونهگيري خوشهاي، با استفاده از يك پرسشنامه 64 سوالي (تدوين شده به شيوه ليكرت، در يك مقياس پنج درجهاي، با تامين حداكثر روايي و پايايي براي آن) بر روي 322 نفر از معلمان دوره ابتدايي شهرستانهاي استان تهران به اجرا درآمده است. نتايج به دست آمده از اين پژوهش حاكي از آن است كه از نظر معلمان، راهنمايان تعليماتي در انجام وظايفي كه در زمينههاي آموزشي برعهده دارند، نه تنها موفق نبوده، بلكه بعضا عملکرد منفي دارند. بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش، با استفاده از بررسيهاي ديگري که در مورد عملکرد معلمان راهنما صورت گرفته، و نيز با توجه به تجارب شخصي محقق در فعاليتهاي حوزه مورد بحث، دو پيشنهاد اساسي همراه با توضيحات تفصيلي در هر مورد به منظور بهبود عملکرد راهنمايان تعليماتي ارايه شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |