0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:54 AM

 4 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1382; 2(6):69-94.
 
ارزشيابي مهارتهاي حرفه اي معلمان علوم و رياضي در دوره راهنمايي و ارائه روشهاي ارتقا كيفي آن
 
دانش پژوه زهرا*
 
 
 

هدف از اين تحقيق، ارزشيابي مهارتهاي حرفه اي معلمان علوم و رياضي (مهارتهاي عمومي و اختصاصي) دوره راهنمايي و بررسي ميزان موفقيت آنان در تدريس به منظور تعيين کاستيهاي موجود و ارائه پيشنهادهايي در جهت ارتقاي کيفي مهارتهاي معلمان است. افزون بر اين، رابطه برخي از عوامل تاثير گذار بر مهارتهاي عمومي و اختصاصي معلمان و نيز عوامل موثر بر موفقيت يا عدم موفقيت آنان در به کار بستن مهارتهاي تدريس، مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش را معلمان مدارس راهنمايي تهران در سال 82-81 تشکيل مي دهند. نمونه آماري شامل موارد زير است: 448 معلم دوره راهنمايي که به پرسشنامه خودسنجي پاسخ داده اند، 92 نفر از مديران مدارس راهنمايي که به پرسشنامه سنجش مهارتهاي معلمان علوم و رياضي پاسخ گفته اند، و نيز فرآيند تدريس در کلاسهاي درس 48 نفر از معلمان علوم و رياضي که از نزديک مورد مشاهده و ارزيابي قرار گرفته اند.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که در برخي از راهکارهاي تدريس، مانند فنون پرورش مهارتهاي عملي، نارساييهايي وجود دارد و آموزش مداوم معلمان براي هماهنگي آنان با هدفها و روشهاي تدريس کتابهاي رياضي و علوم جديد امري  اجتناب ناپذير است. همچنين، يافته هاي تحقيق حاضر نشان داد که اولا، معلمان مورد بررسي مطالب درسي را با زندگي واقعي دانش آموزان کمتر ربط مي دهند و ثانيا، معلمان به جاي آنکه راهنماي دانش آموز باشند و دانش آموزان را به فرضيه سازي و تفکر علمي و حل مساله وادارند، اغلب سعي مي کنند محتواي برنامه را با روشهاي غير فعال به ذهن دانش آموزان منتقل کنند. از سوي ديگر، برنامه هاي تربيت معلم و آموزش ضمن خدمت نيز، ارتباط و هماهنگي تنگاتنگي با نظريه ها و شيوه هاي نوين فرايند ياددهي- يادگيري وجود ندارد. بنابراين، اين برنامه ها نياز به بازنگري و اصلاحات ضروري دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها