پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:54 AM
4 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1382; 2(6):69-94. |
ارزشيابي مهارتهاي حرفه اي معلمان علوم و رياضي در دوره راهنمايي و ارائه روشهاي ارتقا كيفي آن |
دانش پژوه زهرا* |
هدف از اين تحقيق، ارزشيابي مهارتهاي حرفه اي معلمان علوم و رياضي (مهارتهاي عمومي و اختصاصي) دوره راهنمايي و بررسي ميزان موفقيت آنان در تدريس به منظور تعيين کاستيهاي موجود و ارائه پيشنهادهايي در جهت ارتقاي کيفي مهارتهاي معلمان است. افزون بر اين، رابطه برخي از عوامل تاثير گذار بر مهارتهاي عمومي و اختصاصي معلمان و نيز عوامل موثر بر موفقيت يا عدم موفقيت آنان در به کار بستن مهارتهاي تدريس، مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش را معلمان مدارس راهنمايي تهران در سال 82-81 تشکيل مي دهند. نمونه آماري شامل موارد زير است: 448 معلم دوره راهنمايي که به پرسشنامه خودسنجي پاسخ داده اند، 92 نفر از مديران مدارس راهنمايي که به پرسشنامه سنجش مهارتهاي معلمان علوم و رياضي پاسخ گفته اند، و نيز فرآيند تدريس در کلاسهاي درس 48 نفر از معلمان علوم و رياضي که از نزديک مورد مشاهده و ارزيابي قرار گرفته اند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |