پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:53 AM
3 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1382; 2(6):57-69. |
بررسي مهارتهاي زباني - شناختي كودكان دوزبانه با زمينه هاي اقتصادي - فرهنگي متفاوت |
عارفي مرضيه* |
هدف از اين پژوهش، بررسي تفاوت مهارتهاي زباني- شناختي دانش آموزان دو زبانه اي است که زمينه هاي اقتصادي- اجتماعي گوناگوني دارند. در اين بررسي، دو ديدگاه مورد نظر بوده است: اول، نظريه ويگوتسگي درباره رشد شناختي عمومي که در مورد يادگيري زبان کاربرد دارد؛ دوم، نظريه برنشتاين درباره طبقه اجتماعي و تفاوتهاي کيفي گفتاري. در اين پژوهش تفسيرهاي نظري مناسبي پيشنهاد مي شود تا اثرات متفاوت رفتارهاي شناختي در يادگيري زبان دوم مشخص گردد. افزون بر اين، يادگيري زبان دوم در چارچوب اجتماعي مورد بحث قرار مي گيرد. آزمودنيهاي اين مطالعه شامل 205 دانش آموز کلاس اول دبستانهاي دولتي شهر اروميه اند. سن اين کودکان بين شش سال و شش ماه تا هشت سال و شش ماه بوده است. زبان مادري اين کودکان، ترکي يا کردي است، در مدرسه به زبان فارسي تعليم مي بينند، و از طبقات مختلف اجتماعي و اقتصادي انتخاب شده اند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |