پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:53 AM
7 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1383; 3(7):115-142. |
تحليل محتواي كتاب هديه هاي آسمان و كتاب كار پايه دوم دبستان چاپ سال 1381 در مقايسه با تعليمات ديني چاپ سال 1380 |
ايماني محسن,مظفر محمد |
يکي از اهداف و نيازهاي مبرم نظام آموزشي هر کشور، برنامه ريزي، تدوين، تغيير و روزآمد کردن کتابهاي درسي است. برنامه ريزي و تدوين کتابهاي روزآمد سبب مي شود دانش آموزان با سير و تحول پيشرفت جهان و کشورمان همگام شوند، براي دستيابي به اين مهم، دفتر برنامه ريزي و تاليف کتابهاي درسي، گروه تعليمات ديني و قرآن، مبادرت به تدوين کتاب «هديه هاي آسمان» و «کتاب کار» آن کرده است. نويسندگان اين مقاله، با توجه به اينکه کتابهاي مذکور جديدالتاليف اند، به تحليل محتوايي آنها با روش تجزيه و تحليل «ويليام رومي» پرداخته اند. در اين تجزيه و تحليل به تحليل محتوايي متن، پرسشها و تصاوير کتابها از طريق ميزان ضريب درگيري دانش آموزان با کتابها پرداخته شده است. آنچه از تحليل محتوايي کتاب تعليمات ديني (چاپ 1380) و کتاب هديه هاي آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381) پايه دوم ابتدايي به دست آمده، حاکي از اين است که ضريب درگيري دانش آموزان با متن و تصاوير در کتاب تعليمات ديني و کتاب هديه هاي آسمان و کتاب کار پايين است و منجر به درگيري دانش آموزان و تصاوير نمي شود، اما ضريب درگيري 1.1 در پرسشها بيانگر اين امر است که کتاب هديه هاي آسمان موجب درگيري بيشتر دانش آموزان شده، در حالي که کتاب قبلي در اين زمينه ضعيف است. به طور کلي، ضريب درگيري دانش آموزان با محتواي کتاب تعليمات ديني 0.41 و با کتاب هديه هاي آسمان و کتاب کار 1.2 است. نتيجه اينکه کتاب جديد موجب درگيري بيشتر دانش آموزان با محتوا شده و کتاب قبلي ضريب درگيري پاييني داشته است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |