پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:51 AM
4 : نوآوري هاي آموزشي پاییز 1383; 3(9):66-87. |
دلالتهاي تربيتي ديدگاه پست مدرنيستي ليوتار و نقد آن |
فاني حجت اله* |
* دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت |
در دنياي معاصر، آموزه هاي پست مدرنيسم به ويژه از ديدگاه ليوتار، کم کم به ديدگاه آشنايي تبديل مي شود، به طوري که در حوزه هاي گوناگون سياست، هنر، ادبيات و به ويژه تعليم و تربيت به شکل گيري مسائل جديدي دامن مي زند که ضرورت شناخت آنها، مستلزم اجراي پژوهش است. اين پژوهش با عنوان «دلالتهاي تربيتي ديدگاه پست مدرنيستي ليوتار و نقد آن» انجام شده و هدف اصلي آن شرح مباني فلسفي (هستي شناختي، معرفت شناختي و ارزش شناختي) ديدگاه ليوتار و استنباط دلالتهاي تربيتي آن شامل اهداف آموزشي، برنامه درسي و شيوه هاي ياددهي- يادگيري و بيان کننده بحران مدرنيسم و تعليم و تربيت مدرن است. مدرنيسم در حکم انديشه اي اجتماعي و فلسفي، با صفاتي نظير انسان گرايي، آزاديخواهي، ناسيوناليسم، عقل گرايي، دين گريزي و مانند آن، تاثيري گسترده بر تعليم وتربيت در ابعاد گوناگون آن داشته است. هدف تعليم و تربيت مدرن تربيت شهروند متمدن، متخصص و آزاد است. تعليم و تربيت مدرن، علوم تجربي و فني را بهترين محتواي برنامه درسي تلقي مي کند و حس گرايي، تجربه گري و عقلانيت را به عنوان بهترين شيوه شناخت و روشهاي مبتني بر آن را بهترين شيوه آموزش و يادگيري مي داند. ليوتار و ديگر متفکران پست مدرن، مدعي اند که مدرنيسم، با چنين ويژگيهايي، مشکلاتي جدي به دنبال دارد، زيرا ديگر جنبه هاي وجود بشر و نيز فرهنگها، ارزشها و عقايد ديني گروههاي ديگر را ناديده مي گيرد. تعليم و تربيت پست مدرن، مباني جهاني و ثابتي ندارد، بلکه محلي و موقتي است. بنابراين بر گفتگو، تکثرگرايي، تفاوت، دگربودگي، بررسيهاي فرهنگي و ضد استبدادي و انتقاد تاکيد دارد. پست مدرنيسم خطرات مطلق گرايي و سلطه ديدگاه هاي اکثريت حاکم، فراروايتها، فراگفتمانها و فرازبانها را آشکار و بر اهميت ديگر ديدگاههاي اقليتي و محلي تاکيد مي کند. ليوتار عمدتا در مورد تصميمات آموزشي، سکوت مي کند که اين خود خطرات جديدي در پي دارد، که از جمله مي توان به نسبيت باوري افراطي و متزلزل ساختن مباني هنجاري و جامعه پذيري اشاره کرد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |