0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:51 AM

 2 : نوآوري هاي آموزشي پاییز 1383; 3(9):32-48.
 
نرم افزار آموزش رياضي ابتدايي بر اساس رويكرد سازنده گرايي و سنجش ميزان اثر بخشي آن
 
شيخ زاده مصطفي,مهرمحمدي محمود
 
 
 

اين مقاله درباره ديدگاه آموزش به کمک رايانه از ديدگاه سازنده گرايي است. هدف مقاله توليد نرم افزار آموزش رياضي بر اساس ديدگاه سازنده گرايي است و ميزان اثربخشي نرم افزار را به شيوه نيمه تجربي با گروه آزمايش و گواه در دوره ابتدايي مورد بررسي قرار داده است.

جامعه آماري تحقيق شامل دانش آموزان استان آذربايجان غربي در سال تحصيلي 1384-1383 است. نمونه آماري شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدارس ابتدايي شهر اروميه است. حجم نمونه براي گروه آزمايش برابر با 34 و براي گروه گواه برابر با 36 دانش آموز است. دانش آموزان در هر دو گروه همسان شده اند. در گروه آزمايش از آموزش نرم افزاري و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسي استفاده شده است. از پيش آزمون و پس آزمون براي سنجش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و از چک ليست مشاهده براي اندازه گيري ميزان پيشرفت فرآيند تدريس استفاده شده است.

نتايج تحليل آزمون u نشان مي دهد که ميان آموزش نرم افزار سازنده گرايي و انجام دادن فعاليت هاي گروهي (p<0.01، 3.265-=z) و همچنين ميان آموزش نرم افزار سازنده گرايي و ميزان پاسخ دانش آموزان به سئوالات مراحل بالاي حيطه شناختي (p<0.05، 2.518- =z) تفاوت معنادار (در گروه آزمايش نسبت به گروه گواه) وجود دارد.

نتايج آزمون t مشخص کرد که آموزش از طريق نرم افزار سازنده گرايي باعث افزايش انگيزه (p<0.01، 3.318= t) و مهارت حل و طرح مساله (p<0.01، 2.124= t) در فراگيران نسبت به روش تدريس غير رايانه اي مي شود. همچنين پس آزمون در گروه آزمايش و گروه گواه نشان مي دهد که مقدار t مشاهده شده (3.136) در گروه آزمايش بيشتر از مقدار بحراني جدول (2.66) در سطح آلفاي 1% است. بنابراين فرضيه صفر رد شده و به مفهوم تاثير آموزشهاي رايانه اي بر ارتقاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، نسبت به آموزشهاي معمول مدارس که از آموزشهاي غير رايانه اي استفاده مي کنند، دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها