0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:50 AM

 1 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):11-28.
 
مطالعه سبك‌ هاي يادگيري در دانش ‌آموزان يك ‌زبانه و دو زبانه دوره راهنمايي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي و جنسيت
 
شمس اسفندآبادي حسن,امامي پور سوزان
 
 
 

هدف از اجراي پژوهشي که مبناي نگارش مقاله حاضر است، مطالعه و مقايسه سبك‌هاي يادگيري در دانش‌آموزان دوزبانه (ترك‌زبان و كردزبان) و يك‌زبانه (فارس‌زبان) و بررسي احتمال وجود رابطه بين سبك‌هاي يادگيري با عوامل پيشرفت تحصيلي و جنسيت بود. به اين منظور پرسش‌نامه سبك‌هاي يادگيري فلدر ـ سولومان در مورد 720 دانش‌آموز دختر و پسر پايه‌هاي اول، دوم, و سوم دوره راهنمايي مدارس دولتي در سال تحصيلي 81 ـ 80 ، شامل 240 دانش‌آموز دختر و پسر دو‌زبانه كردزبان، 240 دانش‌آموز دختر و پسر دو‌زبانه‌ ترك‌زبان، و 240 دانش‌آموز دختر و پسر يك‌زبانه فارس‌زبان، به ترتيب، در شهرهاي سنندج، تبريز، و تهران اجرا شد و نتايج حاصل با استفاده از آمارهاي تحليل واريانس چندمتغيري و روش همبستگي مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. اين پژوهش نشان داد كه:
الف) بين سبك‌هاي يادگيري دانش‌آموزان دو‌زبانه (ترك‌زبان و كردزبان) و دانش‌آموزان يك‌زبانه (فارس‌زبان) تفاوت وجود دارد، اين گونه كه دانش‌آموزان يك‌زبانه، در مقايسه با دانش‌آموزان دوزبانه، از سبك‌ يادگيري شهودي و ديداري برخوردارند؛ در حالي‌كه دانش‌آموزان دو‌زبانه،‌ در مقايسه با دانش‌آموزان يك‌زبانه، سبك‌ يادگيري حسي و كلامي دارند.
ب) بين سبك‌هاي يادگيري و پيشرفت تحصيلي رابطه معني‌دار وجود ندارد.
پ) بين سبك‌هاي يادگيري دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؛ به‌گونه اي كه سبک يادگيري پسران از نوع ديداري و كلي است؛ در حالي‌ كه سبک يادگيري دختران از نوع كلامي و متوالي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها