پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:49 AM
6 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1383; 3(7):99-113. |
ضرورت تدوين نظريه برنامه درسي براي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران |
محسن پور بهرام* |
* دانشگاه تربيت معلم |
مقاله حاضر به پيشينه تدوين برنامه ها و تاليف کتابهاي درسي مدارس و دبيرستانهاي کشور اشاره اي گذرا دارد. آنگاه درباره مفهوم نظريه هاي برنامه درسي، عناصر آن و طبقه بنديهايي که صاحبنظران معاصر غربي از نظريه هاي برنامه درسي به عمل آورده اند، به بحث مي پردازد. در ضمن يادآور مي شود که اين نظريه هاي برنامه درسي از ديدگاههاي فلسفي، روانشناختي و جامعه شناختي متداول در غرب نشات گرفته اند و راهنماي عمل برنامه ريزان درسي اين جوامع هستند. مقاله سپس بر ضرورت تدوين نظريه برنامه درسي بومي به عنوان راهنماي عمل برنامه ريزان و مولفان کتابهاي درسي کشور تاکيد مي کند و مشکلات ناشي از نبود چنين نظريه اي را در گذشته متذکر مي شود. آنگاه با ذکر شواهد و مثالهايي، استدلال مي کند که با رجوع به جهان بيني اسلامي و ادبيات تعليم و تربيت مسلمانان مي توان به استخراج و استنباط عناصر نظريه برنامه درسي براي آموزش و پرورش دست يازيد و به تدوين نظريه اي بومي در حوزه برنامه درسي همت گماشت. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |