0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:48 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاییز 1383; 3(9):120-137.
 
ساخت و هنجاريابي مقياس سنجش رشد اعتقادي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (SBD)
 
معنوي پور داوود,شريفي حسن پاشا
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاريابي مقياس سنجش رشد اعتقادي انجام شده است. ابتدا مباني نظري و تئوري رشد اعتقادي بر مبناي نظريه هاي گوناگون و اصول و فروع دين اسلام تدوين شد. پس از آن بر اساس آنها گويه هايي براي سنجش رشد اعتقادي تهيه شد. روايي محتوايي گويه ها، با نظر خواهي از متخصصان مورد بررسي قرار گرفت و گويه هايي که مورد توافق و تاييد بيش از 75% آنان بود، به عنوان گويه هاي مناسب انتخاب شدند. پرسشنامه تهيه شده، در مرحله اول، روي نمونه 200 نفري از دانش آموزان اجرا شد. پس از گردآوري داده ها، ضريب اعتبار آزمون 0.82 محاسبه شد، با توجه به همبستگي هر سئوال با کل آزمون، تعداد 18 سئوال که همبستگي کمتر از 0.2 با کل آزمون داشتند، حذف و مجددا ضريب اعتبار آزمون محاسبه شد که ميزان آن 0.91 بود. تحليل عاملي سوالات رشد اعتقادي بيانگر اين بود که بيش از 64 درصد واريانس نمرات رشد اعتقادي، با مقياس ساخته شده، تبيين مي شود. پس از چرخش عوامل، همبستگي ميان هر سوال با هر عامل در بهترين حالت مشخص گرديد، که بر اساس آن پنج عامل نامگذاري شدند. براي هنجاريابي، پرسشنامه روي 600 دانش آموز اجرا و جداول نورم به تفکيک جنسيت تهيه شد. در نهايت مي توان از اين پرسشنامه براي اندازه گيري رشد اعتقادي دانش آموزان براي انجام دادن پژوهشهاي گوناگون استفاده کرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها