پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:47 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي زمستان1383; 3(10):35-53. |
تحول ناشي از تدريس مشاركتي از نوع جيگ ساو در وضعيت سنتي تدريس دانش آموزان پايه پنجم |
بهرنگي محمدرضا,آقاياري طيبه |
الگوهاي تدريس ابزار مهمي براي گشودن راه سازماندهي آموزش و پرورش در جهت استفاده از انواع هوش و افزايش يادگيري است. الگوهاي تدريس مشارکتي رويکرد آموزشي مناسب براي استفاده از مسئله گشايي و تفکر و تحقيق با توجه به برنامه، اهداف و امکانات در اختيار مي گذارد. الگوهاي تدريس مشارکتي به لحاظ ساختاري زير مجموعه خانواده الگوهاي اجتماعي و براي آموزش همکاري است. در الگوهاي تدريس مشارکتي دانش آموزان نقش اساسي بر عهده دارند. معلم به عنوان راهنما و هدايت کننده عمل مي کند و وظيفه دارد شرايط يادگيري را فراهم نمايد. الگوهاي تدريس مشارکتي دانش آموزان را به گفتگو، جستجو، تفکر و آموزش يکديگر فرا مي خواند. الگوهاي گوناگوني در يادگيري مشارکتي معرفي شده اند که الگوي جيگ ساو يکي از مهمترين آنها تلقي مي شود. در آن دانش آموزان به منظور دستيابي به يک هدف مشخص و براي اجراي کامل وظيفه محوله با يکديگر همکاري مي کنند. معمولا، دانش آموزان به تيم هايي براي مطالعه فصلي از يک کتاب درسي گروه بندي مي شوند. آنگاه هر کدام از اعضاي تيم قسمتي از فصل را مطالعه نموده و مسئول آموزش آن به ساير اعضاي تيم خود مي شوند. کلاسهاي جيگ ساو علاوه بر ايجاد امنيت، حس همکاري و صميميت و جو عاري از تقلب و رقابتهاي خشونت بار و جلوگيري از جو عاطفي منفي و حس حسادت در دانش آموزان در محيط مدارس به انتقال علم و دانش با الگوي هدفمند و مناسب به دانش آموزان و گسترش مهارتهاي آنان کمک مي کند. در تحقيق شبه آزمايشي حاضر الگوي تدريس مشارکتي جيگ ساو متغير مستقل و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متغير وابسته است. در اين پژوهش 111 نفر از بين 210 دانش آموز مشغول به تحصيل در سه کلاس از شش کلاس پنجم دبستان اميد انقلاب ناحيه 2 رباط کريم به عنوان گروه آزمايشي و 99 نفر بقيه به عنوان گروه کنترل به طور تصادفي انتخاب شدند. گروه کنترل مطالب را – به شکل مرسوم و کاملا مبتني بر تلاش معلمان و سخنرانيهاي آنان درباره مطالب – ياد گرفتند در حالي که در گروه آزمايشي الگوي مشارکتي از نوع جيگ ساو به کار گرفته شد. اندازه اثر از طريق تقسيم تفاوت ميان دو ميانگين الگوي تدريس جيگ ساو (آزمايشي) 18.46 و ميانگين الگوي تدريس سنتي (کنترل) 16.02 بر انحراف معيار گروه "کنترل" يا گروه "کل کلاس" (2.24) به دست مي آمد که اندازه اثر در اين مورد 1.08 انحراف معيار محاسبه شد. در اين تحقيق نمره ميانگين "گروه آزمايشي" در مقابل هشتادوششمين صدک توزيع فراواني "کل کلاس" شاگردان قرار گرفت و نتيجه نشان دهنده تفاوت بارز در پيشرفت دانش آموزان دو گروه آزمايشي و کنترل و افزايش يادگيري دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي آنها در الگوي جيگ ساو مي باشد. آنچه که به طور عددي نمايش داده مي شود مبتني بر تاثيرات آموزشي، مستقيم و حساب شده الگو بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است. اما، تاثيرات پرورشي و غيرمستقيم استفاده از الگوي جيگ ساو بر مهارتهاي اجتماعي، فردي، شناختي، رفتاري و خودآگاهي دانش آموزان که بسيار زياد است محاسبه نشده است. نتايج اين تحقيق تاثير استفاده از اين الگو در دروس ديگر و پايه ها و مقاطع مختلف را نويد مي دهد. استفاده از فرمول اندازه اثر بررسي معلمان را براي نشان دادن تاثير الگوهاي جديد تدريس در تحقق اهداف آموزشي و مقايسه آن با روش تدريس سنتي آسان مي سازد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |