0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:46 AM

 1 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1384; 4(11):11-34.
 
مطالعه مقدماتي نظريه هوش چندگانه گاردنر، در زمينه موضوع هاي درسي و سازگاري دانش آموزان
 
شريفي حسن پاشا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي مقدماتي نظريه هوش چندگانه گاردنر اجرا شد. داده هاي مورد نياز با استفاده از پرسشنامه هوش چند گانه گاردنر که از پرسشنامه هاي دو گلاس و هرمز و پرسشنامه سازگاري بل برگرفته شده است، به دست آمد. همچنين براي کسب داده ها و از يک پرسشنامه محقق ساخته درباره يک گروه نمونه 120 نفري از دانش آموزان دوره متوسط شهر تهران در رشته هاي متفاوت نظري و فني و حرفه اي استفاده شد نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که: 
ميان انواع گوناگون هوش چندگانه با دروس مرتبط با هر يک از انواع هوش، همبستگي معنادار از ضعيف تا متوسط وجود دارد.
با بهره گيري از نمره هاي هوش درون فردي و بين فردي مي توان
22 درصد سازگاري کلي را پيش بيني کرد.
انواع هوش مطرح شده گاردنر کاملا از هم مستقل نيستند. ميان بعضي از آنها همبستگي از ضعيف تا متوسط وجود دارد.
33 درصد واريانس مشترک اين هشت نوع هوش، عامل احتمالي g را نشان مي دهد.
بيشترين واريانس پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را مي توان با ملاحظه نمره هاي هوش کلامي – زباني و منطقي – رياضي تبيين کرد.
سرانجام دختران از نظر هوش درون فردي بر پسران برتري دارند و پسران از نظر هوش ديداري – فضايي بر دختران برتري دارند. از نظر ديگر انواع هوش ميان دو جنس تفاوت معنادار مشاهده نشد.
 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها