0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:38 AM

 4 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1385; 5(16):97-118.
 
بررسي ميزان توجه به كاربردهاي آموزشي نظريه هاي يادگيري در فيلمهاي آموزش رياضي مقطع ابتدايي
 
فتحي نيا محمد*
 
* مركز تحقيقات صداو سيما
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي ميزان تحقق كاربردهاي آموزشي نظريه هاي يادگيري در فيلمهاي آموزش رياضي مقطع ابتدايي ـ توليد شده در دفتر فناوري آموزشي آموزش و پرورش ـ انجام شده است. بدين منظور پس از بررسي نظريه هاي يادگيري‏، اصول ارايه محتواي آموزشي از اين نظريه ها استخراج و ميزان رعايت اين اصول در هر قسمت از فيلمهاي ياد شده با روش «تحليل محتواي مقوله اي» ـ بدون نمونه گيري ـ بررسي شده است.
نتايج به دست آمده از بررسي 105 قسمت فيلم آموزش رياضي در پنج پايه مقطع ابتدايي نشان داده است كه برخي كاربردهاي آموزشي نظريه هاي يادگيري مورد نظر اين پژوهش‏ در تهيه و توليد اين فيلمها‏، مورد توجه قرار نگرفته اند. مهمترين اين كاربردها عبارتند از: وضوح اهداف، مرور مطالب پيش نياز، ارايه پيش سازمان دهنده ها، جلب توجه، سازمان دهي مطالب، جمع بندي و پايان هر قسمت از فيلمها.
يافته هاي پژوهش حاضر درباره مقوله هاي ذكر شده حاكي از آن است كه: اهداف رفتاري در هيچ يك از قسمتهاي اين فيلمها به صورت واضح و روشن مشخص نشده اند. مرور مطالب پيش نياز و ارايه پيش سازمان دهنده ها ـ به ويژه در فيلمهاي پايه هاي اول، دوم و سوم ابتدايي ـ به ندرت ديده شده است (در يك قسمت از 62 قسمت اين فيلمها‎‎؛ مرور مطالب پيش نياز و در 6 قسمت؛ ارايه پيش سازمان دهنده ها انجام شده است). جلب توجه غيركلامي، حداكثر در 12درصد قسمتهاي فيلمهاي هر پايه انجام شده و از تنوع قابليتهاي فيلم و دوربين در جلب توجه بهره گيري نشده است. سازمان دهي مطالب دربيشتر قسمتهاي مورد بررسي (77درصد آنها) انجام نشده و جمع بندي و نحوه پايان يافتن بيشتر قسمتهاي فيلمهاي پايه هاي اول، دوم و سوم ابتدايي (جمع بندي در 89 درصد قسمتها و نحوه پايان يافتن در 81 درصد قسمتها) نامشخص است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها