پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:37 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1385; 5(16):36-59. |
بررسي و مقايسه ديدگاه سطوح استفاده كننده از نتايج پژوهشي نسبت به مدلهاي كاربست |
كبيري مسعود* |
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش |
ديدگاه افراد نسبت به پژوهشها و نتايج آن ارتباط مستقيم با نحوه استفاده از نتايج پژوهشي دارد. اين ديدگاه، تعيين كننده ميزان و چگونگي بهره گيري از يافته ها است. از اين رو به منظور بررسي نگرش كاربران يافته هاي پژوهشي، شكل هاي بهره گيري از يافته ها با عنوان مدلهاي كاربست مطالعه شد و چهار مدل اصلي كاربست شامل: مدلهاي انتقال خطي، حل مساله، روشنگري و تعاملي شناسايي شدند. با توجه به پرسش پژوهش در زمينه مقايسه ميان سطوح كاربران، سه سطح معلمان، كارشناسان و مديران مورد توجه قرار گرفتند. نگرش 181 نفر از سطوح كاربران با بهره گيري از پرسشنامه محقق ساخته گرد آوري شد. اين عده به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از ميان كاركنان سازمان و هشت منطقه از مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران برگزيده شدند. داده هاي هر سطح با بهره گيري از آزمون T دوبه دو مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه مدلهاي تعاملي، انتقال خطي، حل مساله و روشنگري به ترتيب از نگرش مساعد كاربران برخوردار بودند. در مقايسه الگوهاي پاسخ دهي سطوح استفاده كننده، تفاوتي ميان ترتيب مدل ها مشاهده نشد و تنها تفاوت قابل اشاره به معنا دار بودن تفاوت ها مربوط مي شد. به اين صورت كه در ميان نمونه مديران همه تفاوت ها معنا دار بودند، ولي در ميان كارشناسان تفاوت ميان مدلهاي تعاملي و انتقال خطي و همچنين تفاوت ميان مدلهاي حل مساله و روشنگري معنا دار نبود. در ميان معلمان نيز ميان مدلهاي تعاملي و انتقال خطي، تفاوت معنا داري ملاحظه نشد. به طور كلي نتايج نشان داد كه از نظر کاربران مدلهاي تعاملي و انتقال خطي از اهميت بيشتر برخوردارند. كه اين يافته همسو با نتايج پيشين است. مدل روشنگري نيز داراي پايين ترين نگرش است كه به نظر مي رسد با توجه به اهميت آن بايد بيشتر شناسانده شود. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |