پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:37 AM
1 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1385; 5(16):9-35. |
نقش خودکارآمدي، اهداف پيشرفت، راهبردهاي يادگيري و پايداري در پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانش آموزان سال سوم متوسطه (رشته رياضي) شهر تهران |
محسن پور مريم,حجازي الهه,كيامنش عليرضا |
در تحقيق حاضر، تاثير متغيرهاي خودکارآمدي، اهداف تبحري، اهداف رويکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، راهبردهاي يادگيري و پايداري بر پيشرفت تحصيلي در درس رياضي به روش تحليل مسير بررسي شده است. براي انجام دادن اين تحقيق 389 دانش آموز دختر و پسر پايه سوم رشته رياضي دبيرستانهاي دولتي شهر تهران به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. آنان پرسشنامه اي را متشکل از خرده مقياسهاي اهداف تبحري، اهداف رويکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، خودکارآمدي، راهبردهاي يادگيري و پايداري، برگرفته از منابع معتبر تکميل کردند. به منظور سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي در درس رياضي افراد شرکت کننده از نمرات نهايي پايان سال تحصيلي 84-83 درس حساب آنان استفاده شده است. براساس پيشينه تحقيق، مدل اوليه اي براي بررسي روابط اين متغيرها در نظر گرفته شد. نتايج تحليل داده ها نشان داد که مدل با داده هاي اين پژوهش برازشي مناسب دارد و تاثير مستقيم اهداف رويکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، خودکارآمدي، راهبردهاي يادگيري و پايداري بر پيشرفت تحصيلي در درس رياضي تاييد شد. متغير خودکارآمدي نسبت به ساير متغيرهاي بررسي شده در مدل، بيشترين اثر مستقيم را بر پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دارد. اهداف تبحري از طريق متغيرهاي واسطه اي خودکارآمدي، راهبردهاي يادگيري و پايداري بر پيشرفت تحصيلي در درس رياضي تاثير غيرمستقيم و معنادار دارد. نقش واسطه اي پايداري ميان اهداف اجتناب- عملکرد و پيشرفت تحصيلي در درس رياضي معنادار است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |