پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:35 AM
3 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1385; 5(15):85-113. |
بررسي دلالتهاي نظريه ها و سبکهاي مديريت در بروز نوآوري |
توراني حيدر* |
* موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوريهاي آموزشي |
اين مقاله مي كوشد با بهره گيري از نظريه ها و سبكهاي گوناگون مديريت، دلالتهاي آنان را در بروز نوآوري در سازمان بررسي كند. بدين منظور، ابتدا عوامل مثبت و منفي هر يك از نظريه ها، به ترتيب از نظريه كلاسيك تا نظريه هاي سيستمي، اقتضايي، سازمان يادگيرنده و آشوب، تجزيه و تحليل مي شود. سپس دلالتها و نقش و تاثير هر يك از اين نظريه ها در توليد فكر و پرورش نبوغ كاركنان، به ويژه بروز خلاقيت و نوآوري در آنان به تفصيل بيان مي گردد. بررسيها و مطالعات نشان مي دهند كه براي نوآوري در سازمان، تنها داشتن مدير و كاركنان خلاق و نوآور كافي نيست. علاوه بر آن، ساختار، راهبرد، محيط، فناوري، اندازه و چرخه حيات سازمان و توان كنترل منابع انساني آن و نيز فرهنگ و نگرش و سبك مديريت بايد مشوق نوآوري باشند و از آن حمايت كنند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |