پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:35 AM
5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1385; 5(16):119-163. |
نگاهي تحليلي بر عملکرد هنرستانهاي کاردانش، موردي از ارزشيابي کيفيت بروندادهاي هنرستانهاي کاردانش منطقه 2 شهر تهران |
صالحي كيوان,زين آبادي حسن رضا,كيامنش عليرضا |
اين پژوهش از نوع پژوهشهاي توصيفي، کاربردي و ارزشيابي است که با هدف ارزشيابي کيفيت عملکرد (بروندادها) هنرستانهاي کاردانش منطقه 2 شهر تهران اجرا شده است. منابع گردآوري اطلاعات در مرحله «تدوين معيارهاي قضاوت» شامل متخصصان و اساتيد، هنرآموزان، مديران و معاونان هنرستانها، کارشناسان کاردانش و فني… حرفه…اي و در مرحله «ارزشيابي کيفيت بروندادها» شامل سه زير جامعه: مديران هنرستانها، دانش آموختگان و کارفرمايان است که با بهره گيري از روش سرشماري و نمونه گيري تصادفي ساده مورد بررسي قرار گرفته است. براي انجام دادن پژوهش، با اقتباس از «تجارب موجود در سطح ملي و بين المللي»، «الگوي عناصر سازماني» و «نظام نشانگرهاي آموزش و پرورش»، عوامل (7 عامل) و نشانگرهاي مورد نياز (45 نشانگر) در دو طبقه «بروندادهاي اقتصادي» و «بروندادهاي غيراقتصادي»، تدوين شده است. سپس با بهره گيري از «پرسشنامه معيارهاي قضاوت» و کاربرد «فن دلفي» «معيارهاي قضاوت»، تدوين شده است. با بهره گيري از عوامل و نشانگرهاي تدوين شده، ابزارهاي پژوهش شامل سه پرسشنامه، با در نظرگرفتن روايي (روايي محتوا) و پايايي (آلفاي کرونباخ) تهيه شده است. پس از گرد آوري داده ها، با بهره گيري از معيارهاي قضاوت، وضع موجود بروندادها ارزشيابي شد. در نهايت از 7 عامل مورد بررسي، 5 عامل «برونداد واسطه اي (پيشرفت و افت تحصيلي)»، «تحقق اهداف اجتماعي ـ آموزشي»، «دانش آموختگان (دانش، مهارت، خلاقيت)»، «اشتغال» و «کارآفريني» در سطح «نامطلوب» و 2 عامل «ادامه تحصيل » و «رضايت کارفرمايان» نيز در سطح «نسبتا مطلوب» ارزشيابي شده است و در هر دو طبقه «بروندادهاي اقتصادي» و « بروندادهاي غير اقتصادي» وضعيت موجود در سطح «نامطلوب» و در نهايت عملکرد اين هنرستانها در سطح «نامطلوب» ارزشيابي شده است. در ادامه، براي بهبود وضعيت موجود، پيشنهادها و راهکارهايي ارايه شده است. از نتايج اين ارزشيابي مي توان در برنامه ريزيهاي آتي هنرستانهاي کاردانش و بهبود کيفيت همه جانبه آنها استفاده کرد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |