پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:34 AM
7 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1385; 5(17 (ويژه نامه نوآوري در تربيت شهروندي)):183-210. |
تربيت شهروند آينده |
قائدي يحيي* |
* دانشگاه تربيت معلم |
آينده، به موضوعي جدي براي مطالعه و پژوهش، بويژه از دهه آخر قرن بيستم به بعد، تبديل شده است. در کنار مسايل متعددي که در آينده پژوهشي مورد بررسي قرار مي گيرد، تربيت آينده، شهروند آينده و خصوصيات شهروند آينده، بسيار مورد توجه قرار گرفته است. چه، تصور مي شود، آينده را با هر رويکردي که بنگريم، توسط شهروندان رقم زده مي شود. اين مقاله به روشن سازي اين مفاهيم پرداخته است. نظر به اينکه شهروند آينده، خصوصيات وي و نحوه پرورش آن از روندهاي عومي تري اثر مي پذيرد. در بادي امر، آينده، روندهاي آن، پيش فرض ها، اهداف، گرايش ها، تصويرپردازيهاي آينده، پيشرفتها و مشکلات آينده و مجموعه اقدامات در برابر گزينه هاي آينده مورد بررسي قرار گرفته است. سپس بستگي شهروندي و تربيت و مفهوم شهروندي توضيح داده شده است. به منظور احصا ديدگاه هاي مختلف درباره شهروندي و خصوصيات شهروند آينده مجموعه پژوهشهاي انجام شده مدنظر قرار گرفته است. مجموعه بررسي ها نشان مي دهد تربيت شهروند آينده از سه پديده جهاني شدن، روندهاي دموکراتيک و فناوري اطلاعات متاثر است، به همين لحاظ مي توان گفت شهروند آينده بايد حداقل داراي سه خصوصيت جهاني، دموکراتيک و فناوري باشد. |
كليد واژه: تربيت شهروندي، شهروند آينده، تربيت آينده، شهروند جهاني، شهروند دموکراتيک، فناوري اطلاعات، تربيت شهروند آينده |
نسخه قابل چاپ |