0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:33 AM

 1 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1386; 6(19):9-30.
 
بررسي ديدگاههاي فلسفي درباره نسبت فناوري اطلاعات و تعليم و تربيت
 
ضرغامي سعيد,عطاران محمد,نقيب زاده ميرعبدالحسين,باقري خسرو
 
 
 

فناوري اطلاعات همچون آخرين دستاورد فناورانه، با توجه به حضور گسترده در تعليم و تربيت همانند ساير جنبه ها و رويدادهاي تعليم و تربيت، نيازمند پرسش خردمندانه يا فلسفي است. در اين پژوهش ديدگاههاي گوناگون فلسفي درباره فناوري اطلاعات در حوزه تعليم و تربيت مورد بررسي و تحليل قرار گرفته و با توجه شباهتها و تفاوتهايي كه در مباني نظري اين ديدگاهها وجود دارد، به سه گروه تقسيم شده اند.
ديدگاه نخست يعني مدرنيزم، فناوري اطلاعات را وسيله فكر آدمي مي داند كه به سبب نگاه مشتاقانه و آرماني به فناوري، در اين مقاله به اين ديدگاه لقب نگاه "رويايي" داده شده است. ديدگاه انتقادي در تقابل با ديدگاه مدرنيزم و با نظر به مشكلات ناشي از بي طرفي ارزشي اين ديدگاه در به كارگيري فناوري اطلاعات شكل گرفته است. ديدگاه مذكور به بررسي و تحليل پيامدهاي منفي و مخرب فناوري اطلاعات مي پردازد و معتقد است كه نگاه مدرنيزم به فناوري اطلاعات نادرست و تاسف بار است. از اين رو به آن لقب نگاه "تراژيك" داده شده است. ديدگاه پست مدرنيزم با درنورديدن مرزهاي سنتي، فراسوي ساختارهاي ثابت و تقسيم بنديهايي چون سوژه و ابژه، جنسيت، طبقه اجتماعي و نژاد مي رود و براي اين منظور از شيوه هايي چون تفسير مدد مي گيرد. به همين دليل در اين مقاله به آن لقب نگاه "دگرگوني" داده شده است. به نظر مي رسد ديدگاهها در روندي تكاملي شكل گرفته اند، اما حتي نگاه "دگرگوني" نيز به تنهايي راهگشا نيست؛ از اين رو در با هم نگري و در پيش گرفتن الگوي چرخه اي مركب به ديدگاهها (به جاي الگوي خطي تكاملي) استلزاماتي براي سياستگذاري و طراحي فناوري اطلاعات در آموزش پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: فلسفه، فناوري، اطلاعات، فناوري اطلاعات، تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها