پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:32 AM
5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1386; 6(20):109-124. |
تاملي بر هم نشيني ادبيات كودك و فلسفه در برنامه فلسفه براي كودكان |
خسرونژاد مرتضي* |
* مركز مطالعات ادبيات كودك، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران |
هرچند نهضت فلسفه براي كودكان در پيشبرد برنامه هاي خويش، همواره از ادبيات كودك سود برده، اما هيچ گاه تاملي نظري بر اين مفهوم نداشته است. عمده بحث هاي صاحب نظران اين نهضت، درباره مفاهيم كودك، فلسفه و نظريه تربيتي بوده است و ادبيات صرفا ابزاري در نظر گرفته شده كه مقصدي جز خودش – در اينجا تربيت تفكر فلسفي – دارد. مقاله حاضر در پي آن است كه در تعامل مفاهيم كودكي و فلسفه، جايي را نيز به ادبيات كودك اختصاص دهد و رابطه سه مفهوم را - به جاي دو مفهوم- تحليل كند و در نهايت در جست و جوي و رويكرد باشد كه همزمان با پرورش تفكر فلسفي كودكان، بر ماهيت و هويت مستقل ادبيات نيز ارج گذارد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |