پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:29 AM
5 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1386; 6(23):123-146. |
بررسي اثرات کار فلسفي با کودکان از ديدگاه دانش آموزان مدارس ابتدايي شهر اصفهان |
نوروزي رضاعلي*,درخشنده نگين |
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران |
در سالهاي اخير علاقه به کار فلسفي با کودکان به اين دليل که کار فلسفي هم مهارتهايي نظير خواندن و تفکر کودکان را تقويت مي کند و هم استقلال فکري آنها را افزايش مي دهد، افزايش يافته است. با عنايت به توجه نظامهاي آموزشي کشورهاي گوناگون به اين امر از يک سو و مشکلات نظام آموزشي کشور از سوي ديگر پژوهشگران بر آن شدند تا با روش آزمايشي اثرات کار فلسفي با کودکان را در مدارس ابتدايي شهر اصفهان بررسي نمايند. با توجه به اينکه کار آزمايشي بود، يک دبستان پسرانه در ناحيه 3 اصفهان انتخاب شد و محققان به مدت 8 ماه به اجراي اين پژوهش در پايه هاي دوم تا پنجم دبستان پسرانه پرداختند. آزمودنيهاي اين پژوهش 102 دانش آموز پايه هاي دوم تا پنجم دبستان بودند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 35 سوالي بود که با بهره گيري از مقياس درجه بندي ليکرت از 1 تا 5 نمره گذاري شده بود و تاثير اين کار روي دانش آموزان را از نظر خودشان مي سنجيد. روايي پرسشنامه در چند مرحله بررسي و مورد تاييد کارشناسان حوزه تعليم و تربيت قرار گرفت و پايايي آن نيز 0.91 محاسبه گرديد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از دو روش آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. براي بررسي نظرات دانش آموزان در زمينه اثربخشي طرح کار فلسفي، از آزمون T تک نمونه اي، خي دو، ضريب همبستگي پيرسون و V کرامر استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که دانش آموزان در زمينه رعايت بيشتر نظم در کلاس، احترام به بزرگترها، روابط صحيح با کودکان، درک و فهم بهتر مطالب درسي، مسووليت پذيري، حس اعتماد به نفس، عزت نفس و خلاقيت رشد کرده و برنامه کار فلسفي با آنان در زمينه پيشرفت تحصيلي آنان موثر بوده است. |
كليد واژه: کار فلسفي با کودکان، خلاقيت، رعايت نظم، اعتماد به نفس، عزت نفس، مسووليت پذيري، درک و فهم، رابطه صحيح، احترام به بزرگترها |
![]() |
نسخه قابل چاپ |