پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:26 AM
4 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1387; 7(25):97-117. |
بررسي تحول سيالي واژگان کلامي و مقوله اي در گفتار کودکان فارس زبان |
كرمي نوري رضا,مرادي عليرضا,اكبري زردخانه سعيد,غلامي عليرضا |
با هدف بررسي و سير تحول سيالي واژگان کلامي و مقوله اي در دانش آموزان يک زبانه فارس، تعداد 600 دانش آموز (300 دختر و 300 پسر) با روش نمونه گيري طبقه اي نسبتي از ميان دانش آموزان دوره ابتدايي شهر تهران انتخاب شدند. جهت اندازه گيري فراواني و سيالي کلمات دانش آموزان، از آزمون کلمه سازي با نشانه حروف اوليه و کلمه سازي با نشانه هاي مقوله ها استفاده شد. نتايج نشان داد در مجموع پايه هاي پنجگانه، دانش آموزان دختر و پسر در ميانگين تعداد کلمات ارايه شده به آزمون مقوله ها از هم تفاوت معني داري ندارند. اين تفاوت به نفع دختران است، بدين معنا که دختران توانسته اند کلمات بيشتري در مقايسه با پسران به آزمون مقوله ها ارايه کنند؛ ولي چنين تفاوتي بين دانش آموزان دختر و پسر در ميانگين تعداد کلمات ارايه شده به آزمون حروف ديده نشد. همچنين نتايج نشان دهنده تفاوت ميانگين پايه هاي تحصيلي هم در آزمون مقوله ها و هم حروف است؛ که اين امر نشان دهنده تحول و گسترش خزانه واژگان مقوله اي وحروف کودکان، در ضمن افزايش سن و بالا رفتن در پايه هاي تحصيلي است. بنابراين مي توان گفت که آزمون مقوله ها در مقايسه با آزمون حروف از کفايت بيشتري براي نشان دادن تفاوت هاي تحولي و جنسيتي براي اين گروه سني برخوردار است. |
كليد واژه: دانش آموز يک زبانه فارس، سيالي واژگان کلامي، سيالي مقوله اي |
نسخه قابل چاپ |