پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:25 AM
6 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1387; 7(26):127-150. |
برنامه درسي مبتني بر مغز |
تلخابي محمود* |
* دانشگاه تهران |
برنامه درسي مجموعه فرصتهايي براي يادگيري است؛ اما آنچه واقعيت يادگيري است در حال تغيير است. بدين نحو که تلقي ما از يادگيري بر فرصتهايي که براي دانش آموزان فراهم مي آوريم، تاثير خواهد گذاشت. يکي از زمينه هايي که بر مفهوم يادگيري تاثير مي گذارد، پژوهشهاي مربوط به مغز است. در اين ديدگاه مغز کليتي بي نظير است که در نظامهاي آموزشي تکه تکه شده و تفاوت ميان آنها غفلت قرار گرفته است. از اين رو آگاهي ما درباره مغز ممکن است دانش برنامه درسي را متاثر سازد. به عنوان مثال اين که ما بدانيم واقعيت يادگيري حاکي از فرآيند برقراري مجدد شبکه عصبي است، به اين پرسش منتهي خواهد شد که آيا برنامه درسي چنين فرصتي را فراهم مي آورد. در اين مقاله کوشش شده است که ديدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسي آشکار سازد. |
كليد واژه: برنامه درسي، عناصر برنامه درسي، آموزش مبتني بر مغز، يادگيري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |