0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:25 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1387; 7(26):127-150.
 
برنامه درسي مبتني بر مغز
 
تلخابي محمود*
 
* دانشگاه تهران
 
 

برنامه درسي مجموعه فرصتهايي براي يادگيري است؛ اما آنچه واقعيت يادگيري است در حال تغيير است. بدين نحو که تلقي ما از يادگيري بر فرصتهايي که براي دانش آموزان فراهم مي آوريم، تاثير خواهد گذاشت. يکي از زمينه هايي که بر مفهوم يادگيري تاثير مي گذارد، پژوهشهاي مربوط به مغز است. در اين ديدگاه مغز کليتي بي نظير است که در نظامهاي آموزشي تکه تکه شده و تفاوت ميان آنها غفلت قرار گرفته است. از اين رو آگاهي ما درباره مغز ممکن است دانش برنامه درسي را متاثر سازد. به عنوان مثال اين که ما بدانيم واقعيت يادگيري حاکي از فرآيند برقراري مجدد شبکه عصبي است، به اين پرسش منتهي خواهد شد که آيا برنامه درسي چنين فرصتي را فراهم مي آورد. در اين مقاله کوشش شده است که ديدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسي آشکار سازد.
نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که اهداف برنامه درسي بايد با زندگي واقعي دانش آموزان مرتبط گردد. در اين برنامه درگير ساختن تمام قسمتهاي مغز از اهميت ويژه برخوردار است، ضمن آنکه بر نقش هنر و موسيقي تاکيد مي شود. ارزشيابي به فرآيند يادگيري معطوف است و خود ارزيابي دانش آموزان را ارج مي نهد. از آنجا که مغز شبکه اي منحصر به فرد و آهنگ رشد کودکان متفاوت است، بنابراين برنامه درسي را صرفا متناسب با سن زماني دانش آموزان نمي توان تهيه کرد. اين نوع برنامه به غني سازي محيط يادگيري تمايل دارد و بر فضاي عاطفي مناسب تاکيد مي کند. همچنين اين برنامه زندگي اجتماعي در مدرسه را پشتيباني مي کند و تفاوت سبکها و ترجيحات دانش آموزان را مورد توجه قرار مي دهد.

 
كليد واژه: برنامه درسي، عناصر برنامه درسي، آموزش مبتني بر مغز، يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها