پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:24 AM
4 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):79-95. |
بررسي تاثير فوري و تداومي آموزش راهبردهاي خود تنظيمي بر خود تنطيم گري و حل مساله رياضي |
صمدي معصومه* |
* پژوهشکده تعليم و تربيت |
مطالعات انجام شده، در زمينه آموزش رياضي حاکي از اين است که آموزش رياضي به ندرت توانايي حل مساله را در دانش آموزان ايجاد کرده است. اين موضوع سبب شده است که متخصصان آموزش رياضي به آسيب شناسي اين پديده بپردازند. آنان در پي انجام دادن مطالعاتي در اين زمينه دريافتند که لازمه موفقيت در حل مسايل رياضي، علاوه بر اکتساب اصول مفاهيم رياضي، مجهز شدن به راهبردهاي خود تنظيمي است. هدف از اين تحقيق بررسي اثربخشي فوري (اثربخشي بعد از آموزش) و تداومي (اثربخشي در طول زمان) تاثير آموزش راهبردهاي خود تنظيمي بر خود تنظيم کردن نمودن يادگيرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله رياضي است. در اين پژوهش 181 دانش آموز دختر پايه سوم راهنمايي مدارس دولتي سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به روش تصادفي در گروه هاي آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه راهبردهاي خود تنظيمي و آزمون حل مساله رياضي به منزله پيش آزمون، براي اجرا در دو گروه استفاده شد. گروه آزمايشي در حدود 8 هفته راهبردهاي خود تنظيمي را در متن آموزش رياضي و گروه کنترل به روش سنتي آموزش را دريافت کردند. در پايان آموزش و به فاصله يک ماه پس از آموزش، هر دو گروه مجددا آزمون خود تنظيمي و فرم موازي آزمون حل مساله رياضي را دريافت کردند. نتايج نشان داد که پس از آموزش تفاوتي معنادار در راهبردهاي خود تنظيمي و آزمون حل مساله رياضي گروه آزمايشي ايجاد شده است. گروه آزمايشي پس از گذشت يک ماه برتري خود را در هر دو حوزه راهبردهاي خود تنظيمي و حل مساله رياضي حفظ کرده بود. |
كليد واژه: خود تنظيمي، يادگيري، حل مساله رياضي |
نسخه قابل چاپ |