پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:23 AM
1 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):7-35. |
چگونگي بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در انجام دادن تکاليف درسي علوم دوره ابتدايي کشور انگلستان: بررسي کتاب هاي راهنماي تدريس (معلم) |
زماني بي بي عشرت*,عظيمي سيدامين |
* دانشگاه اصفهان |
اين پژوهش با هدف بررسي چگونگي بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) براي انجام دادن تکاليف درسي دانش آموز مندرج در کتاب هاي راهنماي تدريس (معلم) علوم دوره ابتدايي کشور انگلستان صورت گرفته است. منظور از فاوا، به کارگيري انواع وسايل الکترونيکي مانند: دوربين، ويديو، وسايل صدابرداري، رايانه و اينترنت است. جامعه آماري، شامل کتاب هاي راهنماي تدريس علوم (معلم)، پايه هاي اول تا ششم ابتدايي از انتشارات Ginn مي باشد. واحد تحليل، تکاليف درسي بود. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد، حتي از پايه اول ابتدايي، در بيش از يک سوم تکاليف، از دانش آموز خواسته مي شود از فاوا استفاده کند. کم ترين ميزان استفاده از فاوا به پايه دوم تعلق دارد و بيش ترين درصد استفاده از آن، مربوط به پايه هاي پنجم و ششم (42%) مي باشد. نوع فناوري توصيه شده نيز براي شش پايه دبستان متفاوت است. به طوري که در تکاليف پايه هاي اول دبستان از وسايل صوتي و تصويري مانند راديو، دوربين عکاسي و ويديو، و در پايه هاي بالاتر، از فناوري هاي پيچيده تري مانند چند رسانه اي ها و شبکه جهاني استفاده مي شود. به عبارت ديگر، در پايه هاي پايين تر براي جلب توجه دانش آموز و نيز براي افزايش سواد رايانه اي و کمک به آموزش از فاوا استفاده مي کنند، اما در پايه هاي بالاتر، براي تقويت روحيه پژوهشي و پژوهش محوري، توليد دانش و محصولات جديد از اين فناوري بهره مي گيرند. |
كليد واژه: راهنماي تدريس (معلم)، دوره ابتدايي، فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، کتاب هاي درسي علوم، انگلستان |
نسخه قابل چاپ |