0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1387; 7(28):129-156.
 
اعتباربخشي الگويي اثربخش براي انجام دادن فعاليت هاي آزمايشگاهي در آموزش علوم تجربي دوره متوسطه
 
بدريان عابد,شكرباغاني اشرف السادات,اصفا آرزو,عبدي نژاد طالب
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي روش هاي استفاده موثر از فعاليت هاي آزمايشگاهي در آموزش علوم تجربي است. براي اين منظور ادبيات نظري و پژوهشي موجود به دقت بررسي شد و ديدگاه هاي گوناگون براي رسيدن به الگويي مناسب، طبقه بندي و سپس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. پس از آن، كاربردي ترين عناصر نظريه هايي كه در اين زمينه مطرح شده بودند، در يك الگو تركيب شدند. اين الگوي نوآورانه كه مبتني بر فعاليت هاي حل مساله است، با برنامه درسي فيزيك، شيمي و زيست شناسي دوره متوسطه و امكانات مدارس هماهنگي دارد و در نظام آموزشي ايران قابل اجراست.
روش تحقيق، توصيفي - پيمايشي است. اطلاعات، توسط پرسشنامه ويژه اي كه با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهيه شده بود،‌ جمع آوري شد و روايي آن با سازماندهي مصاحبه هاي تخصصي با افراد صاحب نظر (
6 نفر)، مورد بررسي قرار گرفت و متناسب با شرايط كشور، بومي شد. پايايي تحقيق نيز با استفاده از روش آلفاي كرونباخ (a=0.79) مورد بررسي و تاييد قرار گرفت. نمونه پژوهش براي اعتباربخشي الگوي پيشنهادي، كارشناسان گروه هاي آموزشي (120 نفر از رشته هاي فيزيك، شيمي و زيست شناسي) و متخصصان برنامه ريزي درسي (10 نفر) را شامل مي شود.
پژوهش حاضر براي تجزيه و تحليل اطلاعات از روش هاي آمار توصيفي و نيز استنباطي (آزمون
(t استفاده مي كند. به طور كلي نتايج اين پژوهش نشان مي دهد به كارگيري فعاليت هاي عملي در آموزش علوم تجربي نقش مهمي دارد و الگوي پيشنهادي از نظر كارشناسان گروه هاي آموزشي و متخصصان برنامه ريزي درسي،‌ اعتبار بالايي دارد.

 
كليد واژه: طراحي الگو، الگوي فعاليت هاي آزمايشگاهي، آموزش علوم تجربي، دوره متوسطه، اعتباربخشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها