0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM

 7 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):137-154.
 
روش سقراطي به منزله راهبردي براي تربيت شهروندي
 
چناري مهين*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه قم
 
 

سقراط فيلسوف يوناني به معلم اول شهرت دارد. روش وي که به روش سقراطي معروف است، در بسياري از حوزه هاي آموزشي، از دبستان تا دبيرستان، کلاسهاي فلسفه در دانشگاه و دانشکده هاي حقوق به کار گرفته شده است. تنوع استفاده از روش سقراطي بر اهميت اين روش دلالت دارد.
نقدهاي بسياري درباره سقراط ارايه شده است. توجه به اين نقدها به فهم درست ديدگاه سقراط و ارزيابي آن کمک مي کند. به علاوه، چنين انتقاداتي عنصري کليدي براي تصميم گيري درباره نحوه به کارگيري روش سقراطي در تعليم و تربيت کنوني است.
در مقاله حاضر ابتدا روش سقراطي مورد بررسي قرار گرفته و دو عنصر کليدي آن، يعني استنطاق و به بن بست کشاندن مخاطب توضيح داده مي شود. سپس دو جنبه متمايز تحت عنوان تناقض در روش سقراطي، با استناد به گفتگوهاي سقراط مورد بحث قرار مي گيرند. در اين مقاله، نشان داده مي شود که گر چه در دوران معاصر، در موارد متعددي سقراط و روش وي مورد توجه قرار گرفته است، اما هر کدام، تنها به يکي از جنبه هاي مذکور توجه نموده اند و به عبارت ديگر، ثقل توجه خود را بر يک جنبه قرار داده اند. در نهايت، مقاله حاضر به تاسي از اين نوع توجه، يعني با عنايت به يکي از جنبه هاي اين روش، کاربرد آن را در تربيت شهروندي از منظري جديد مد نظر قرار مي دهد.

 
كليد واژه: سقراط، روش سقراطي، استنطاق، تناقض هاي سقراط، تربيت شهروندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها