0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:20 AM

 2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1388; 8(29):27-51.
 
بررسي سير تكامل دانش مفهومي و دانش رويه اي رياضي و رابطه ميان آن ها
 
ريحاني ابراهيم*,بخش علي زاده شهرناز,معيني تريفه
 
* دانشگاه تربيت دبير شهر رجايي
 
 

يكي از عوامل تاثيرگذار بر عملكرد رياضي دانش آموزان، دانش رياضي آن هاست. در سال هاي اخير، مدل دانش رياضي، مانند بسياري از موضوعات ديگر در آموزش رياضي، تكامل يافته است. مقاله حاضر، پژوهش ها و ديدگاه هاي مهم نظري را در مورد دانش مفهومي و دانش رويه اي رياضي مورد نقد بررسي و قرار مي دهد. نتايج بررسي، سه ديدگاه اساسي در اين حوزه را مشخص كرد.
نخست، مدلي يك بعدي از دانش رياضي ارايه شد، به طوري كه اين دانش (در ابتدا) بر اساس نوع به دانش مفهومي و رويه اي دسته بندي گرديد. با گذشت زمان و نياز به تغيير اين مدل، مدلي دو بعدي از دانش بر اساس نوع و كيفيت و در نهايت مدلي سه بعدي از دانش بر اساس نوع، عمق و آمادگي يادگيري پيشنهاد شد. به علاوه، ايده هاي متفاوتي در مورد رابطه ميان اين دو دانش مطرح شده است كه مهم ترين آنان عبارتند از: ديدگاه ناكنش ور،‌ ديدگاه كنش همزمان، ديدگاه بر هم كنشي پويا، ديدگاه تكويني و ديدگاه رفت و برگشتي.
بررسي ديدگاه هاي نظري موجود و نيز نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد مدل سه بعدي از دانش رياضي، نسبت به ساير مدل ها و نيز ديدگاه رفت و برگشتي درباره رابطه ميان دانش مفهومي و دانش رويه اي، نسبت به ساير ديدگاه ها دلالت كامل تري دارد.

 
كليد واژه: دانش رياضي، درك، دانش مفهومي، دانش رويه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها