پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:19 AM
1 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1388; 8(30):7-30. |
افسانه تعليم و تربيت: مطالعه موردي يک مدرسه به روش خبرگي و نقادي تربيتي |
ميرشمشيري مرجان,مهرمحمدي محمود |
مطالعه حاضر که با هدف شناخت فرايند ياددهي - يادگيري و زندگي تحصيلي دانش آموزان دختر پايه چهارم دوره ابتدايي در شهر تهران انجام پذيرفته، مطالعه اي کيفي است که از روش ارزشيابي «خبرگي و نقادي تربيتي» ارايه شده توسط «آيزنر» بهره گيري نموده و چهار مرحله توصيفي، تفسيري، ارزشيابي و مضمون يابي را در بر گرفته است. در پژوهش حاضر دو کلاس پايه چهارم مورد مشاهده و مقايسه قرار گرفته است. جهت جمع آوري اطلاعات از ابزارهاي مشاهده فرايند ياددهي يادگيري و تعاملات مدرسه اي، مصاحبه با مدير و معاون مدرسه، نيز معلمان و دانش آموزان پايه چهارم، پرسشنامه باز پاسخ معلمان پايه چهارم، تصويربرداري و ضبط تعاملات گفتاري استفاده به عمل آمد. برآيند مشاهدات حکايت از آن دارد که بين وضع موجود فرايند تعليم و تربيت و وضع مطلوب آن فاصله و شکافي عظيم حاکم است. |
كليد واژه: خبرگي و نقادي تربيتي، فرآيند ياددهي، يادگيري، دختران پايه چهارم ابتدايي |
نسخه قابل چاپ |