پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:17 AM
1 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1388; 8(31):7-36. |
|
ارزشيابي برون داد برنامه آموزش قرآن پايه پنجم ابتدايي |
|
سعيدي رضواني محمود,پرتو مسلم,سرشور خراساني غلام عباس |
|
|
طرح ارزش يابي حاضر به منظور بررسي وضعيت توانايي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي در صحت و سرعت روخواني قرآن انجام شده است؛ پرسش هاي اساسي طرح عبارتند از:
1- وضعيت توانايي دانش آموزان در صحت روخواني قرآن چگونه است؟
2- وضعيت عملكرد دانش آموزان در سرعت روخواني قرآن چگونه است؟
نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه برداري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده است. از 20 ناحيه آموزشي مركز استان و 13 منطقه آموزشي شهري و 17 منطقه آموزشي روستايي، 212 مدرسه و از هر مدرسه 12 دانش آموز (حدود 2500 نفر دانش آموز دختر و پسر ) با روش تصادفي انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. براي گردآوري داده ها و اطلاعات، از چهار آزمون (تقريبا معادل) ويژه سنجش توانايي صحت و سرعت روخواني (روان خواني) بهره گرفتيم؛ مهم ترين يافته هاي پژوهش به شرح زير است:
متوسط عملكرد دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي در روخواني عبارات و آيات كتاب درسي آموزش قرآن و آيات و عبارات قرآني خارج از كتاب درسي، با توجه به شيوه نمره گذاري مبتني بر كسر 0.25 نمره براي هر كلمه اي که غلط خوانده مي شود برابر 14.5 و بر اساس شيوه كسر 0.5 نمره به ازاي هر غلط برابر 9 و بر اساس شيوه كسر 1 نمره به ازاي هر غلط برابر صفر 0 است (در مقياس 20-0).
اگر براي قضاوت در مورد برنامه، نقطه برشي 75 درصدي تعيين شود، حدود 52 درصد دانش آموزان به حد نصاب لازم (و يا نمره بالاتر) دست يافته اند و به حد مطلوب هدف برنامه رسيده اند. البته پژوهش حاضر نشان مي دهد حدود 5 درصد دانش آموزان در روخواني صحيح تسلط كامل يافته اند. آزمون هاي آماري نشان مي دهد عملكرد دانش آموزان دو زبانه (يعني دانش آموزاني كه زبان مادري آن ها غيرفارسي است) در صحت و سرعت روخواني، در مقايسه با عملکرد دانش آموزان فارسي زبان تفاوت معناداري دارد و اين تفاوت به نفع دانش آموزان تك زبانه (فارسي زبان) است. در مقايسه دو جنس نيز، عملكرد دختران به طور معناداري بهتر است.
|
|
كليد واژه: ارزش يابي برون داد، پايه پنجم ابتدايي، برنامه آموزش قرآن |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|