0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:16 AM

 5 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1388; 8(32):118-139.
 
طراحي الگوي ارتقا كيفيت آموزش براي دختران در مناطق كمتر توسعه يافته و بررسي اثربخشي آن
 
فضلي رخساره,سيف علي اكبر,كيامنش عليرضا
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، طراحي الگوي ارتقا كيفيت آموزش براي دختران در مناطق كمتر توسعه يافته است؛ اگر الگويي بتواند سطح كيفي آموزش را در مناطق كمتر توسعه يافته ارتقا بخشد، مي تواند مبنايي براي طراحي الگوهاي مناسب ديگر باشد. بدين منظور با استفاده از نمودار پارتو، مسايل اساسي مربوط به آموزش دختران روستايي در منطقه راسك استان سيستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوي آموزشي، طراحي و توليد گرديد. سوال اصلي پژوهش عبارت بود از: «الگوي طراحي شده ارتقا كيفيت آموزش براي دختران يك روستا در مناطق كمتر توسعه يافته، چه تاثيري بر پيشرفت تحصيلي و ميزان غيبت آنان دارد؟»
پژوهش حاضر با بهره گيري از روش نمونه گيري تصادفي، 10 روستا با 866 دانش آموز از روستاهاي منطقه راسك استان سيستان و بلوچستان را به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار داد.
متغير مستقل اين پژوهش، الگوي ارتقا كيفيت بود كه با استفاده از روش هاي فعال و مشاركتي طراحي شد و در سال تحصيلي 88-1387 اعمال گرديد. تاثير اين متغير در پايان سال تحصيلي بر متغيرهاي وابسته، يعني نمرات درسي، مهارت برقراري ارتباط و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و همچنين ميزان غيبت آنان، مورد بررسي قرارگرفت
.
نتايج حاصل از آزمون هاي آماري، تفاوت معنادار دو گروه آزمايش و گواه را تاييد مي كنند و نشان مي دهند استفاده از الگوي ارتقا كيفيت آموزش مي تواند پيشرفت تحصيلي دختران روستايي در مناطق كمتر توسعه يافته، شامل نمرات درسي، مهارت برقراري ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزايش داده، ميزان غيبت آنها را كاهش دهد
.

 
كليد واژه: كيفيت آموزش، دختران، مناطق كمتر توسعه يافته، يادگيري فعال و مشاركتي، مهارت برقراري ارتباط، نگرش نسبت به مدرسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها