0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:16 AM

 4 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1388; 8(32):98-117.
 
مدل ساختاري پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان رشته رياضي: نقش واسطه اي راهبردهاي يادگيري در ارتباط ميان اهداف پيشرفت و پيشرفت تحصيلي
 
عابديني ياسمين*
 
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش واسطه اي درگيري تحصيلي شناختي (راهبردهاي پردازش سطحي و عميق) در ارتباط بين اهداف پيشرفت چندگانه تبحري، رويكردي- عملكردي و اجتنابي – عملكردي) و پيشرفت تحصيلي در دانش اموزان دختر سال سوم دبيرستان در رشته رياضي- فيزيك است؛ 254 دانش آموز با بهره گيري از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از دبيرستان هاي واقع در شمال، مركز و جنوب شهر تهران انتخاب شدند.
پرسشنامه اهداف پيشرفت (ميگلي و همكاران، 1998) و خرده مقياس راهبردهاي يادگيري از پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (پينتريچ و ديگروت، 1994) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهش حاضر، معدل دانش آموزان در پايان سال تحصيلي در پنج درس اختصاصي به عنوان شاخصي از پيشرفت تحصيلي آنان موردتوجه قرار داد. داده ها با بهره گيري از تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي، محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ و مدل معادلات ساختاري، تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها پژوهش، نقش واسطه اي درگيري تحصيلي شناختي سطحي و عميق در ارتباط ميان اهداف تبحري و اهداف رويكردي- عملكردي با پيشرفت تحصيلي و نقش واسطه اي درگيري تحصيلي شناختي سطحي در ارتباط بين اهداف اجتنابي- عملكردي با پيشرفت تحصيلي را نشان مي دهند
.

 
كليد واژه: مدل ساختاري، اهداف پيشرفت، راهبردهاي پردازش سطحي، راهبردهاي پردازش عميق، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها