0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:34 PM

 6 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1389; 9(33):139-162.
 
تجزيه و تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بر اساس مولفه هاي آموزش سلامت
 
ايزدي صمد,صالحي عمران ابراهيم,فتحي واجارگاه كورش,عابديني بلترک ميمنت
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي، بر اساس مولفه هاي آموزش سلامت از قبيل بهداشت پوست، بهداشت دهان و دندان، ورزش و تحرک بدني، تغذيه، توجه به بيماري ها )ايدز) و مساله سيگار و مواد مخدر است. روش تحليل محتواي پژوهش حاضر، آنتروپيشانون و واحد تحليل نيز صفحات (متون، پرسش ها، تمرين ها و تصاوير) بودند که در مجموع سه هزار و 467 صفحه مي شد. جامعه آماري اين پژوهش همه کتاب هاي دوره ابتدايي سال تحصيلي 1388-36) 1387 جلد کتاب) بود که شامل هشت عنوان فارسي (بخوانيم)، فارسي (بنويسيم)، علوم، هديه هاي آسماني، هديه هاي آسماني )کتاب کار) قرآن، رياضي و تعليمات اجتماعي مي شود. نمونه آماري اين پژوهش را هفت عنوان فارسي (بخوانيم)، فارسي (بنويسيم)، علوم، هديه هاي آسماني، هديه هاي آسماني (کتاب کار(، قرآن و تعليمات اجتماعي تشکيل مي داد. نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که به مولفه ورزش و تحرک بدني بيش ازساير مولفه ها توجه شده و کمترين ميزان توجه به مساله بيماري ها مربوط بوده است؛ ضمن اينکه هر يک ازشاخص هاي مولفه هاي مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و کتاب هاي درسي به يک نسبت مولفه هاي آموزش سلامت را پوشش نداده اند.

 
كليد واژه: تحليل محتوا، کتاب هاي درسي، دوره ابتدايي، آموزش سلامت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها