پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:32 PM
3 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1389; 9(33):73-90. |
بازبيني روايت جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي از منظر درون تعليم و تربيتي اشكال (بازنمايي) دانش |
مهرمحمدي محمود* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
پژوهش حاضر از منظري درون تعليم و تربيتي، موضوع جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد. نگاه درون تعليم و تربيتي در صدد پاسخ با اين پرسش است که آيا مي توان به طور مستقل از برنامه هاي درسي جهاني، مانند اقتصاد جهاني، سخن گفت؟ اين پرسش با تمسک به نظريه کثرت شناختي، پاسخ داده شده است و اين پاسخ از اين حقيقت حکايت دارد که برنامه هاي درسي مي توانند و يا بايد، به نقشه معرفتي جامع و واحدي متکي باشند، به طوري که با تبعيت از اين نقشه، ويژگي هاي بومي و حساسيت هاي فرهنگي از ميان نروند و برنامه درسي هم چنان بتواند به صورت محلي ارزيابي شود. |
كليد واژه: جهاني شدن، بومي ماندن، کثرت گرايي شناختي، برنامه درسي |
نسخه قابل چاپ |