0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:32 PM

 4 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1389; 9(33):91-120.
 
ضرورت و جهت تغييرات در برنامه درسي رياضي مدرسه اي در ايران از ديدگاه معلمان
 
رفيع پورگتابي ابوالفضل,گويا زهرا
 
 
 

پژوهش حاضر، ضرورت و جهت تغيير در برنامه درسي رياضي مدرسه اي را براي بهبود عملکرد دانش آموزان ايراني در حل مسائل زمينه مدار و ايجاد سواد رياضي، از ديدگاه معلمان درس رياضي در ايران مورد بررسي قرار مي دهد. در اين پژوهش از پرسش هايي که در مطالعه پيزا (PISA) در سال هاي2000  و 2003 منتشر شده است، براي انتخاب پرسش هاي رياضي زمينه مدار که با زمينه هاي فرهنگي ايران همخواني بيش تري داشتند، بهره گرفتيم. مسائل منتخبي از پيزا، ترجمه شد و براي مطالعه در اختيار 14 معلم رياضي قرار گرفت. سپس نظر معلمان از طريق پرسش نامه اي شامل 6 سوال و مصاحبه هاي پاره ساختاري، مورد مطالعه قرار گرفت.
نتايج پژوهش نشان داد معلمان رياضي، عملکرد دانش آموزان نوعي ايراني را در حل مسائلي مشابه مسائل پيزا که ويژگي آن ها زمينه مدار بودن و مدل سازي مسائل واقعي است، ضعيف پيش بيني کردند
. معلمان رياضي ايراني، دليل اصلي پيش بيني چنين پديده اي را در تاکيد نداشتن کتاب هاي درسي رياضي ايران بر جنبه هاي سوادآموزي رياضي و بهره نگرفتن از زمينه هاي معنادار واقعي و اثر ارزشيابي هاي بيروني بر تدريس رياضي برشمردند.

 
كليد واژه: تغييرات آموزشي، معلمان رياضي، مطالعه پيزا، برنامه درسي رياضي، کتاب درسي رياضي، مسائل زمينه مدار، مدل سازي رياضي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها