پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:27 PM
6 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):107-134. |
ارزيابي برنامه درسي رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم ايران از منظر انديشه انتقادي |
نوشادي ناصر,خادمي محسن |
هدف پژوهش حاضر ارزيابي برنامه درسي رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم از منظر تاكيد بر انديشه انتقادي است. بر اين اساس مهارت ها و گرايش هاي تفكر انتقادي دانشجويان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم مورد سنجش و نيز كتاب هاي تخصصي مورد تحليل محتوا قرار گرفتند. در اين پژوهش كه بر اساس مدل فاسيونه (1993) انجام شده از دو مقياس مهارت هاي تفكر انتقادي (CCTST) كه شامل پنج زير مقياس است و گرايش به تفكر انتقادي (CCTDI) که شامل هفت زير مقياس است استفاده گرديد. تعداد كل جامعه برابر با 1020 نفر دانشجو و 53 مدرس بودند كه از ميان آنها 313 نفر دانشجو و 33 نفر مدرس با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي، به عنوان گروه نمونه از چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان و اصفهان، در سال 1387 انتخاب شدند. همچنين تعداد 10 كتاب تخصصي مورد تحليل محتوا قرار گرفت. |
كليد واژه: تفكر انتقادي، مهارت ها و گرايش هاي تفكر انتقادي، مطالعات اجتماعي، تربيت معلم |
نسخه قابل چاپ |