پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:25 PM
3 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):51-66. |
ارتباط ميان تصوير بدن، ميزان سازگاري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني |
صديقي ارفعي فريبرز,تمنايي فر محمدرضا,منصوري نيك اعظم |
طي چند دهه اخير، مطالعه در زمينه تصوير بدن پيوسته رشد يافته است و پژوهش هاي انجام شده كه در آنها محققان به بررسي تاثيرات تصوير بدن بر كنش هاي رواني - اجتماعي پرداخته اند. پژوهش حاضر نيز با هدف بررسي رابطه تصوير بدن، ميزان سازگاري و پيشرفت تحصيلي انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه بود كه به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. به منظور جمع آوري اطلاعات، از دو پرسش نامه خودتوصيف گري جسماني و سازگاري بل استفاده گرديد. همچنين از ميانگين نمرات درسي دانش آموزان به عنوان شاخص ارزيابي پيشرفت تحصيلي استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها، شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطي به كار گرفته شد. نتايج نشان داد كه بين تصوير بدن و سازگاري ارتباط معناداري وجود دارد، در حالي كه بين تصوير بدن و پيشرفت تحصيلي ارتباط معناداري مشاهده نشد. همچنين نتايج بيانگر اين بود كه بين تصوير بدن دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود دارد، در حالي كه در ميزان سازگاري دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداري مشاهده نشد. در مجموع يافته ها مويد آن است كه تصوير مثبت بدن، ميزان سازگاري را افزايش مي دهد و سازگاري بهتر با موقعيت، بر عملكرد تحصيلي نوجوانان تاثير بسزايي دارد. |
كليد واژه: تصوير بدن، سازگاري، پيشرفت تحصيلي، نوجواني |
![]() |
نسخه قابل چاپ |