پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:22 PM
2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1390; 9(37):31-52. |
نقش برنامه درسي اقتصاد در برنامه تعليم و تربيت رسمي و عمومي دنيا، ارائه يک برنامه عمل براي يک برنامه درسي مغفول |
پيغامي عادل,توراني حيدر |
در دنياي امروز و حسب اقتضائات و الزامات تكنولوژيك و اقتصادي حاكم بر زندگي بشر، مسووليت نظام هاي تعليم و تربيت رسمي و عمومي مضاعف شده به طوري که ملاحظات خاصي را در باب نهادها، محتوا، برنامه ها و روش هاي تعليم و تربيت پيش روي برنامه ريزان آموزشي قرار داده است. براي مثال، نهادهاي آموزشي و فرهنگي كشورهاي پيشرفته در كنار آموزش مهارت هاي اوليه و ضروري مانند خواندن، نوشتن، رياضيات، ادبيات، تاريخ و … به برنامه هاي آموزش اقتصاد و تعليم و تربيت اقتصادي نيز توجه کرده و اين برنامه ها را، به عنوان بخش اصلي برنامه هايي كه عهده دار ياددهي عناصر شناختي، گرايشي و مهارتي ناظر بر تدبير زندگي و تحقق رفتارهاي مطلوب در عرصه زندگي فردي و تعاملات اجتماعي هستند وارد سيستم آموزشي خود کرده اند. در اين نوشته در پي آن هستيم تا با نگاهي به ماهيت برنامه درسي اقتصاد و ضرورت وجود آن در مجموعه آموزش هاي رسمي و عمومي (دبستان، راهنمايي و دبيرستان)، به ارائه تصويري از وضع موجود آن در دنيا بپردازيم و سير تکاملي ادبيات فربهي را که در خصوص «تحقق اهداف شناختي، گرايشي و رفتاري» در عرصه اقتصاد طي شده است و از آن به عنوان «تعليم و تربيت اقتصادي» نام برده مي شود نشان دهيم. آنگاه به ارائه يک برنامه عمل براي برون رفت از وضعيت فعلي خواهيم پرداخت و سپس برنامه درسي مغفول مانده اقتصاد در «برنامه درسي ملي» را براي سياستگزاران و برنامه ريزان مسائل تعليم و تربيت کشور معرفي خواهيم کرد. |
كليد واژه: آموزش اقتصاد، تعليم و تربيت اقتصادي، برنامه درسي اقتصاد، برنامه درسي ملي، تعليم و تربيت رسمي و عمومي |
نسخه قابل چاپ |