0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:26 PM

 4 : مطالعات برنامه درسي تابستان 1389; 5(17):86-114.
 
تحليل و آسيب شناسي محتواي کتب درسي زبان انگليسي دوره متوسطه و ارزيابي آن با معيار رويکرد آموزش ارتباطي زبان
 
صفرنواده خديجه*,علي عسگري مجيد,موسي پور نعمت اله,عناني سراب محمدرضا
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

کسب مهارت ها و شناخت، مستلزم رويارويي با تجارب يادگيري مناسب مي باشد و اگر دانش آموز در معرض اين تجارب قرار نگيرد هرگز نمي تواند مهارت ها و شناخت مورد نظر را کسب کند. در اين مقاله با استناد به اين ديدگاه که فقدان و نبود بعضي از تجارب مي تواند به اندازه تجاربي که دانش آموزان کسب مي کنند بر يادگيري تاثير بگذارد. به مطالعه کاستي هاي برنامه درسي زبان انگليسي دوره متوسطه با تاکيد بر محتوا پرداخته شده و معيار آن براي کشف اين کاستي ها رويکرد ارتباطي بوده است. با توجه به اهميت معناداري فعاليت ها در رويکرد ارتباطي و هم چنين تقويت مهارت هاي زبان آموزي و توانش ارتباطي به عنوان هدف آموزش زبان در اين رويکرد، سه مقوله هدف، چهار مهارت اصلي زبان آموزي و فعاليت هاي کتب درسي و هم چنين اصول و ويژگي هاي رويکرد ارتباطي مورد تحليل و ارزيابي واقع شد.
نتايج اين مطالعه نشان مي دهد هدف از تاليف کتب درسي مربوطه آموزش اجزا و عناصر زبان مي باشد و اين کتب بر مبناي نظريه هاي ساختارگرا شکل گرفته است. در ميان مهارت هاي چهارگانه زبان آموزي به مهارت نوشتن در قالب جمله بر اساس نکات دستوري مشخص شده بيشتر پرداخته شده و فعاليت ها غالبا با تاسي از روش هاي سنتي در قالب کاربردهاي مکانيکي جمله ها و الگوهاي زباني مي باشند در حالي که فعاليت هاي معنادار بر اساس بافت و متن معنادار تنظيم مي شوند نه جمله هاي مجزا و پراکنده
.

 
كليد واژه: برنامه درسي، کتب درسي زبان انگليسي، رويکرد ارتباطي، تحليل و ارزيابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها