پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:24 PM
3 : مطالعات برنامه درسي بهار 1386; 1(4):29-48. |
|
نظام برنامه ريزي درسي متناسب با توسعه سواد اطلاعاتي |
|
حيدري همت آبادي زهرا,موسي پور نعمت اله,حري عباس |
|
|
ظهور جامعه اطلاعاتي که بشر در آستانه ورود به آن قرار دارد، بزرگترين تحول اخير تاريخ تمدن بشري محسوب مي شود. عصري که در آن اطلاعات، قدرت است. موجي که تاثير آن همه ابعاد زندگي انسان را در بر مي گيرد و در اين بين تحول آموزش و پرورش، به دليل وظيفه حساس تربيت نيروي انساني، شاخص مهم توسعه عصر کنوني، اهميت ويژه اي مي يابد و همواره مورد توجه محافل علمي و فرهنگي قرار گرفته است.
در اين مقاله سعي شده است، پس از اشاره به پديدايي جامعه اطلاعاتي و تحول پاره اي مفاهيم مرتبط با آموزش و پرورش، به بررسي مفهوم سواد متناسب با زندگي در اين دوره پرداخته شود. و ضمن اشاره به برخي وظايف آموزش و پرورش در راستاي تطبيق با نيازمندي هاي جهان امروز، از جمله سوادآموزي اطلاعاتي در حکم پايه يادگيري مادام العمر، الزام بکارگيري روش يادگيري فعال، براي دستيابي به اهداف جامعه اطلاعاتي را نيز ياد آور گردد. در پايان به اين نتيجه مي رسد که الزام پذيرش تحقق جامعه اطلاعاتي،ضرورت همگام شدن با تحول در عرصه آموزش و پرورش،رعايت اصل عدالت آموزشي و استفاده از امکانات فناوري و دسترسي همگان به اطلاعات به عنوان يک حق و بسياري مسايل ديگر، ضرورت بازنگري در اهداف و سياست هاي آموزش و پرورش در سطح کلان و خرد به منظور همسو ساختن برنامه هاي نظام آموزشي از سالهاي ابتدايي تحصيل تا سطح عالي در راستاي اهداف و نياز هاي جامعه اطلاعاتي را قطعي مي سازد و از آنجا که جامعه اطلاعاتي داراي طرحي يکسان براي همگان است؛ دستيابي به آموزش يکسان و بهره گيري از امکانات مساوي در سايه نظام آموزشي متمرکز از پاره اي جهات دستيافتني تر خواهد بود.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|