پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:23 PM
2 : مطالعات برنامه درسي بهار 1386; 1(4):17-28. |
تبيين جديدي براي تمركز و عدم تمركز در ايران |
گويا زهرا,قدكسازخسروشاهي ليلا |
نتايج سومين مطالعه بين المللي رياضيات و علوم نشان داد که در مجموع، عملکرد دانش آموزان کشورهايي با نظام آموزشي متمرکز، بهتر از عملکرد دانش آموزان کشورهايي است که نظام آموزشي غير متمرکز دارند. اين واقعيت، از جنبه هاي مختلف داراي اهميت است. به خصوص اين که در کشورهايي مانند ايران که داراي نظام متمرکز آموزشي و به تبع آن، نظام متمرکز برنامه ريزي درسي هستند، تمايل چشمگيري به سمت عدم تمرکز وجود دارد. اين در حالي است كه در ايران، يک تصور عمومي بوجود آمده است که سهم عمده اي از ناکارآمدي نظام آموزشي و عملکرد نامطلوب دانش آموزان را، ناشي از تمرکز نظام آموزشي است. |
كليد واژه: عدم تمركز، تمركز، ايران، نظام برنامه ريزي درسي، تصميم گيري، تمركززدايي |
نسخه قابل چاپ |