0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:22 PM

 2 : مطالعات برنامه درسي تابستان 1386; 2(5):27-54.
 
تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره راهنمايي با توجه به مسايل و مباحث روز جهاني در حوزه برنامه هاي درسي
 
حكيم زاده رضوان,كيامنش عليرضا,عطاران محمد
 
 
 

در اين پژوهش، محتواي کتاب هاي درسي دوره راهنمايي تحليل شده است. موارد موردنظر در اين تحليل محتوا، مفاهيم و مضامين مطرح در رويکردهاي جديد برنامه هاي درسي را شامل مي شود که با توجه به اقتضائات عصر جديد، از جمله جهاني شدن، گسترش روزافزون مرزهاي دانش و ارتباط و به هم پيوستگي هرچه بيش تر مردم جهان مطرح شده است. اين موارد شامل آموزش توسعه، آموزش محيطي، آموزش حقوق بشر، آموزش صلح، آموزش برابري، آموزش سلامت، آموزش چندفرهنگي، آموزش رسانه ها و فناوري اطلاعات است.
اين مفاهيم را در برنامه هاي تربيتي، سازمان هاي بين المللي مانند يونسکو و يونيسف نيز دنبال مي کنند. يکي از برنامه ها با عنوان «آموزش جهاني يا آموزش همه جانبه» در تعدادي از کشورهاي جهان، از جمله جمهوري اسلامي ايران، به صورت آزمايشي اجرا شده است. نتايج حاصل از تحليل محتوا نشان مي دهد در حالي که به آموزش محيطي و آموزش چند فرهنگي بيش از حد انتظار و آموزش هروندي و توسعه در حدانتظار توجه شده است. در درون هر مفهوم نيز مولفه هاي متعدد، به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و به برخي مولفه ها بيشتر و به برخي کمتر از حد انتظار توجه شده است.

 
كليد واژه: تحليل محتوا، کتاب هاي درسي، دوره راهنمايي، مسايل جهاني، آموزش توسعه، آموزش محيطي، آموزش حقوق بشر، آموزش چند فرهنگي، آموزش رسانه ها و فناوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها